Gegevens: |
Geschreven door: |
Wave6 |
Moeilijkheidsgraad: |
Gemakkelijk |
Hits: |
20119 |
|
|
|
|
C++ basis tutorial
1.Index
- Voorwoord
- Basis
- Compileren
- Variabelen
- Einde
1.1 Voorwoord
Ik ben zelf gek op OOP talen. Voor de gene die nog niet wat waar OOP voor staat,
het staat voor Object Orientated Programming.
C++ is een taal wat heel geschikt is voor applicaties als Kladblok bijvoorbeeld.
Maar je kan er ook spelletjes mee schrijven.
Waarom heb ik nou weer zo'n basis tutorial geschreven?
Ik waardeer de andere C++ tutorials heel goed want die hebben mij ook met een aantal dingen geholpen
Maar naar mate ik meer van C++ begon te snappen ben ik er achter gekomen dat er nog wat basis dingen ontbreekte
En die wil ik nu bespreken in deze tutorial.
1.2 Basis
GeSHi © 2004, Nigel McNie
#include <iostream>
//hier include je het bestand iostream
//die staat voor input output zodat het command cout en cin
//werken.
using namespace std;
//using namespace std; dat is omdat elke header daar
//gebruik van maakt in de taal C is die niet het geval.
//gebruik je Dev-c++ dan zou ik die functie gebruiken om,
//conflicten te verkomen.
int main()
{
//int main is het programma binnen die functie zet je alles
//wat het programma moet bevatten.
cout <<"hello world" <<endl;
//cout staat voor C-out. Dus de output. daar zeg ik alleen
//maar Toon op het scherm *Hello world*
//<<endl; staat voor regeleinde zodat hij verder gaat naar
//een nieuwe lijn
system ("pause");
//system ("pause"); met deze functie kun je er voor
// zorgen dat ie het programma niet gelijk afsluit
// en het resultaat gewoon leesbaar blijft.
return 0;
// met return 0; sluit je het programma af.
}
// ook hier sluit het script met een afsluit accolade.
// want int main is en blijft een functie.
// dus zal het daar mee worden afgesloten moeten worden
1.2 uitleg
zoals je ziet zijn er een aantal aanpassingen. Ik zou even wat meer vertellen over de functie van using namespace std;
using namespace std; heeft eigenlijk geen invloed op het script maar tijdens het compilen komt het enorm handig uit
Veel mensen maken een fout dat er niet in te zetten en dan zegt de compiler dat er een fout zit bijvoorbeeld in iostream.
terwijl dat helemaal het geval niet is. iostream maakt alleen maar gebruik van namespaces en vandaar die funcite using namespace std;
Ook zie je de functie int main()zoals ik al een beetje in het script heb verteld is dat de hoofd functie van het script.
Je kan hem ook anders plaatsen in het script bijvoorbeeld void main()of gewoon main()
Het is maar net wat je zelf gewend bent.
Dan hebben we weer iets nieuws in het script en dat is system ("pause");
Voor de gene die al wat bekend zijn met C++ is dit waarschijnlijk een bekend probleem.
Bijvoorbeeld je hebt een simpel hello world programma.
En je compileerd hem en je voert hem uit dat het net lijkt of het programma niet werkt.
Dat is echt het geval niet. Het programma laat hem gewoon heel snel zien en sluit,
uitzich zelf gewoon af. Eigenlijk is het wel goed dat die dat doet.
Maar als je bijvoorbeeld dat hello world op het scherm wilt zien.
dan is het nogal lastig want je zou dan enorm snel moeten lezen.
Nou daar voor hebben ze een functie en dan is dus system ("pause");
Het is oorspronkelijk van de taal C maar het werkt ook in C++
En het is ook niet echt de mooiste manier maar wel lekker simpel.
1.3 Compileren
Ok nu het compileer gedeelte.
Ik gebruik zelf Dev-c++ versie 4.9.8.0 simpelweg het is makkelijk en het is gratis.
wil jij ook Dev-C++? dan kan je hem hier downloaden
het is eigenlijk heel makkelijk. Je klikt op bestand en dan nieuw en dan klik je op Broncode.
Heb je je broncode af. Dan kun je F9 drukken maar ook in de werkbalk compileren en uitvoeren.
1.4 Variabelen
GeSHi © 2004, Nigel McNie
#include <iostream> //zorgen dat je beschikt of cout en cin
using namespace std;
int main() //de hoofdfunctie.
{ //en een openings accolade.
int x,y,z; // hier zijn de variabele x,y,z integers.
cout <<"vul hier een waarde in voor X: ";
cin >> x; // cin is staat voor C-input en zorgt dus ook
// dat je variabele X ook een waarde kan geven.
cout <<"
Vul hier een waarde in voor Y: ";
// ook hier zien we staan
// dat staat dan ook voor Newline het is het zelfde als
// <<endl; het heeft precies de zelfde werking.
cin >> y; // ook hier wordt de waarde die je heb opgegeven
// in Y gestopt.
cout <<"
Vul hier een waarde in voor Z: ";
//ook hier zie je weer die
cin >> z; // weer de ingevoerde waarde aan Z geven.
// nu hebben alle variabele een waarde.
// maar dat willen we natuurlijk weten dus gaan we het.
// opvragen met de cout command.
cout << x <<endl; //laat de waarde van x zien.
cout << y <<endl; //laat de waarde van y zien.
cout << z <<endl; //laat de waarde van z zien.
system ("pause");
return 0; //sluit het programma af
} //afsluit accolade.
het zelfde effect krijg je met het volgende script maar dan spreken we van een Char variabele.
GeSHi © 2004, Nigel McNie
#include <iostream> //de file die zorgt dat cout en cin werken.
using namespace std;
int main() //de hoofdfunctie
{ //openings accolade.
char letter_1, letter_2, letter_3;
// hier zeg ik dat letter_1, letter_2,
// en letter_3 dat, dat characters zijn oftwel letters.
cout <<"vul hier een waarde in voor letter 1:";
cin >> letter_1;
//hier staat weer geef letter_1 de waarde
//die je net heb ingevoerd.
cout <<"
vul hier een waarde in voor letter 2:";
//ook maak ik hier weer gebruik van
cin >> letter_2;
cout <<"
vul hier een waarde in voor letter 3:";
cin >> letter_3;
cout << letter_1 <<endl; //laat de waarde van letter_1 zien
cout << letter_2 <<endl; //en hier van letter_2
cout << letter_3 <<endl; //em hier van letter_3
system ("pause");
return 0; //sluit programma af!
} //afsluit accolade.
1.4 uitleg
Hier zien we ook weer een aantal nieuwe commands zoals cin
Wat ik in het script al zij is dat cin staat voor C-input
in samen werking met het command cout (C-output) kun je er voor zorgen dat je aan een
variabele een waarde kan geven.En dan zien we nog boven in het script int x,y,z
je ziet dat ik daar vertel dat de variabele x en y en z integers moeten worden dus declareren we die met getallen.
Maar waarschijnlijk valt het je op dat ik de waardes naast elkaar neer heb gezet.
dus zo int x,y,z maar het had ook zo gekunt.
int x;
int y;
int z;
Maar dat is allemaal veel meer werk.
Nu gaan we de variabele char bespreken. dit is een veriabele die maximaal maar 1 letter kan bevatten.
om strings te kunnen maken moet je de file string.h includen maar dat is iets voor later om in een andere tutorial te bespreken.
1.5 einde
Nou dit was dan mij tutorial ik hoop dat jullie hier wat van geleerd hebben.
Is er iets nog niet helemaal duidelijk of heb je nog een aantal problemen PM me dan maar
Ik zou mijn best doen om nog een aantal tutorials te schrijven met andere zaken.
|
|
|