1. Beginwoord 2. Controle Structuren intro 3. if(){}else{} 4. switch 1. Beginwoord
Deze tutorial handelt over de controle structuren.
Als je ooit al eens eerder hebt geprogrameerd zal dit niet moeilijk zijn.
Daar bijna elke programeertaal afgeleid is van C.
EN omdat elke programeertaal afgeleid is van binair programeren.
Wat enkel bestaat uit controlestructuren, maar genoeg van die saaie theorie.
Alles wat ik hier ga uitleggen herken je dus waarschijnlijk van andere programeertalen.
Er zijn een paar kleine verschillen, bv. bij de switch() structuur. 2. Controle Structuren intro
Voor de geen die nog nooit geprogrameerd of gescript hebben even een uiteg.
Met een controle sturctuur ga je na met je programma of er aan een voorwaarde voldaan wordt.
Als dit zo is, dan doe je een actie, anders doe je oftewel NIETS oftewel IETS ANDERS.
Je controleert dus of iets waar is.
2. if(){}else{}
Met de if functie kijk je of iets waar is, zoja, dan doe je iets, anders doe je iets anders. Algemeen:
if(voorwaarde){
DOE IETS;
}
else{
DOE IETS ANDERS;
OF;
DOE NIETS;
}
Een voorbeeldje in C:
#include <stdio.h>
void main(void){
int a=5;
if(a == 5){
printf("de variabele a is 5");
}
else{
printf("de variabele a is niet 5, a = ");
printf("%d", a);
}
}
Eerst declareer je de variabele a, en geef je deze meteen de waarde 5 mee.
Daarna ga je met 'if(a == 5)' nakijken of dat a gelijk (==) is aan 5.
Als dat zo is dan geef hij op het scherm dat de variabele a gelijk is aan 5.
In dit geval is dit zo, dus zal hij dat weergeven.
Als dit niet zo is, dan geeft hij op het scherm dat het niet zo is en geeft hij de waarde van a weer.
Nu een voorbeeldje met invoer erbij.
#include <stdio.h>
void main(void)
int getal;
printf("Geef een getal: ");
scanf("%d", &getal);
if(getal > 10){
printf("Het ingevoerde getal is groter dan 10");
}
else{
printf("Het ingevoerde getal is kleiner of gelijk aan 10");
}
}
Je geeft een getal in, is het groter dan 10 dan zeg je dit, is het kleiner of gelijk aan 10 zeg je dit ook.
Vrij simpel, voor de elseif() freaks hier.
Moet ik jullie met spijt meedelen dat die functie niet bestaat in C, je kan ze zelf schrijven, of gewoon if(){}else{if(){}}} doen...
top3. switch()
Met de switch functie bekijk je de waarde van 1 variabele.
Je geeft deze waarde in, in het switch statement.
Dan ga je voor elke case (stap) na of iets waar is(een beetje zoals bij if()).
Is dit zo, dan onderneemt het programma actie en doet het iets.
Is het niet zo, gaat het naar de volgende voorwaarde kijken.
Als de voorwaarde nergens klopt kan je een DEFAULT (standaard) instellen, bv. zeggen dat geen voorwaarde klopt.
Of je kan ook gewoon niets doen, en dan doet de switch() functie ook niets. Algemeen:
switch(variabele){
case voorwaarde1:{
doe iets;
break; //de voorwaarde stoppen, doe je dit niet dan freakt je programma
}
case voorwaarde2:{
doe iets anders;
break;
}
default: {
zeg dat het niet klopt;
break;
}
}
Goed opletten op de break; en op het feit dat je { } gebruikt bij de case, wat in PHP niet het geval is.
Nu een voorbeeld in C:
#include <stdio.h>
void main(void){
int keuze;
printf("Geef een getal naar keuze: ");
scanf("%d", &keuze);
switch(keuze){
case 1:{ printf("het getal is gelijk aan 1"); break; }
case 2:{ printf("het getal is gelijk aan 2"); break; }
default:{ printf("'k heb geen zin om alle getallen te gaan vergelijken...
dus het getal is in ieder geval niet 1 of 2!!!"); break; }
}
}
Je gaat dus de 2 eerste waardes na, en als geen van beide waardes kloppen dan zeg je dat het niet gelijk is aan waarde 1 noch 2.
Zo, dat was het weeral voor deze keer, volgende keer herhalingsstructuren, heb je nog vragen? Stel deze dan op het forum. C Tutorial: controle structuren in C