login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Tutorials

Tutorials > C#.NET


Gegevens:
Geschreven door:
flyingdragon
Moeilijkheidsgraad:
Gemakkelijk
Hits:
20505
Punten:
Aantal punten:
 (3.8)
Aantal stemmen:
5
Stem:
Niet ingelogd
Nota's:
 Lees de nota's (9)
 



Tutorial:

Begin met C#

1. Inleiding
2. C#
3. Visual Studio
4. Beginnen met C#
top
1. Inleiding
Deze tutorial gaat over de basis van C#, In verdere delen zal ik verschillende aspecten van de taal behandelen,
Ik hoop dat jullie veel leren van deze tutorial en wens jullie veel succes.
 top
2. C#

Wat is C#? C# (spreek uit als C Sharp), is een programmeertaal ontwikkeld door microsoft en wordt veel gebruikt op websites (.NET).
Dit is echter niet de enige manier waarop deze taal te gebruiken is, in deze tutorial ga ik de vaste vorm gebruiken, waarmee Windows applicaties ontwikkeld kunnen worden.
C# lijkt erg op Java en is een gebaseerd op Java en C++, een ander punt van C# is dat de taal geheel OOP is (Object Orientated Programming),
Wat inhoud dat het volledig op het gebruik van objecten gericht is.
top
3. Visual Studio

Visual Studio is een Editor van Microsoft die gebruikt wordt om C# te schrijven, te debuggen, en te compileren, Visual Studio 2005 voor C#, is hier te downloaden.
Nadat je het programma geïnstalleerd en gestart hebt, kom je in het welkoms scherm, Druk nu op "ctrl + shift + n" en kies voor "Console Application".
Van hieruit zullen we de programma's gaan schrijven, In het midden van je scherm zie je de editor, en aan de rechterzijde de "Solution Explorer".
In de Solution Explorer kan je de bestanden die je gemaakt hebt beheren, alle bestanden die je gebruikt komen hierin te staan.
Verder vind je hier nog, onder het mapje 'Properties' het AssemblyInfo bestand, deze houdt wat dingen bij die je in je project uitvoert, ook kun je deze gebruiken om
wat dingen in te stellen voor als je het project wilt Compileren,
je kunt hier een Copyright, Titel, en beschrijving instellen. Verder kun je hier beter niks veranderen,
Een ander bestand die je in de Solution Explorer vind is "Program.cs" of "Programma.cs".
Hierin schrijf je de applicatie. Als je de Applicatie geschreven hebt en je hem wilt testen, kun je dit doen doormiddel van 'F5'. Is hij klaar en getest, en wil je hem wegschrijven naar een .exe, dan druk je op 'F6' het project Compileren,
het resultaat komt dan in je Projectmap/bin/Release te staan.
top
4. Beginnen met C#
Als je Visual Studio geopend hebt maak je een nieuwe Console Application aan met "ctrl + shift + n".
Nu zal je het volgende standaard zien staan:

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Text;

namespace ConsoleApplication1
{

    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
        }
    }
}

using System.Collections.Generic wordt gebruikt om bepaalde objecten vooraf in te laden,
bijvoorbeeld, als je iets zou willen weergeven (gelijk aan echo in php),
zou je normaal gesproken System.Console.WriteLine("hello world"); gebruiken.
Maar als je vooraf aangeeft dat je gebruik maakt van 'System', dan kun je dit later in je code weglaten,
waardoor het er zo uit ziet: Console.WriteLine("hello world");
Nou maakt dit voor 1 regel nog niet zoveel uit, maar als je honderden regels code hebt,
is het veel efficiënter om in het begin aan te geven dat je 'System' gebruikt,
dan om het op iedere regel waar je het gebruikt neer te zetten.


De code zelf programmeer je in classes en functies, het programma maakt standaard 1 class, en 1 functie voor je aan, in dit geval
de class: class Program Waarin 'class' definieert dat het om een class gaat, en 'Program' de naam van de class aanduid.
En de functie: static void Main(string[] args) waarin 'static' definieert dat de functie vaste waarden krijgt, en deze niet automatisch oppakt.,
'void' houdt in dat de functie niks teruggeeft (het is de eerste functie dus hij stuurt sowieso niets terug,
mocht de funtie een cijfer terug sturen dan zou hier 'int' komen te staan, voor een string 'string' etc.
'Main' betekend dat het de instap functie van het programma is, hierin begint het programma, er moet dus altijd 1 functie 'Main' zijn (er kunnen er geen 2 zijn).
string[] args 'string[]' en 'args' kunnen weggelaten worden, deze zullen in het begin niet worden gebruikt, de functie kan gewoon gebruikt worden als:

static void Main()
{
}



Een eerste programma schrijven:

Om de traditie in ere te houden, zullen we beginnen met een programma die "hello world" op het scherm print.
dit doen we doormiddel van het command Console.WriteLine();
Wel moet er gelet worden op het feit dat C# Case Sensetive is! (Hoofdletter gevoelig),
Bijvoorbeeld: Console.Writeline(); zal niet werken, omdat Writeline met 2 hoofdletters geschreven dient te worden 'WriteLine'.

Nadat je het bericht "hello world" in het programma hebt gezet, en je hem gaat testen, zal het programma direct weer afsluiten
Dit komt doordat het programma precies doet wat de code zegt, Hij print "Hello world" naar het scherm, nu is het programma klaar
Dus het sluit zichzelf af, dit kunnen we voorkomen doormiddel van Console.ReadKey();
Hiermee zal het programma wachten totdat er op een toets gedrukt wordt, hierna zal het programma verder gaan, en zichzelf afsluiten.

Je programma moet er nu zo uit zien:

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Text;

namespace ConsoleApplication1
{

    class Program
    {
        static void Main()
        {
            System.Console.WriteLine("hello world");
            Console.ReadKey();
        }
    }
}



Ik hoop dat je wat geleerd hebt van deze tutorial en dat je bij mijn volgende tutorials ook eens een kijkje komt nemen.
Mochten er nog vragen en/of opmerkingen zijn, dan kunnen deze bij de reacties gesteld worden. top



Volgende tutorial : Console background & Tekst color »

© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.016s