login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Tutorials

Tutorials > Flash


Gegevens:
Geschreven door:
Dennis
Moeilijkheidsgraad:
Gemakkelijk
Hits:
95763
Punten:
Aantal punten:
 (3.63)
Aantal stemmen:
8
Stem:
Niet ingelogd
Nota's:
 Lees de nota's (9)
 

Tutorial:

Button maken

Vandaag ga ik jullie uitleggen hoe je een flash button gaat maken, ook gaan we dan werken met action script.
Met action kun je verschillende dingen laten gebeuren in flash bijvoorbeeld: Een procentenbalk maken, spelletjes, complete websites enz.
Maar vandaag gaan we een button maken.
Zo komt hij er uit te zien:




Ok, open Flash MX en maak een nieuw document aan.
Als je dat hebt gedaan ga je naar insert->New Symbol
Je krijgt dan dit te zien:



Vul dan bij Name: in de naam van het bestand ik heb het Flashbutton genoemd maar dat kan ook een andere naam zijn.
En klik bij Behavoir Button in, klik dan op OK.
Je krijgt nu een nieuw scherm te zien en bij de frames zie je 4 dingen staan:
UP,OVER,DOWN,HIT
Dan ga je naar #UP en dan teken je een balkje met een naam en kleurtjes er in.
Je mag zelf weten hoe groot de button mag zijn.Als je klaar bent ga je naar #OVER #DOWN enz
Ik heb het zo gedaan:


Op de "hit" frame hoeft in een geval als deze niets getekent te worden, de "hit frame" word namelijk nooit vertoont in een button.
De hit frame word namelijk gebruikt om een gebied in te tekenen wat een button moet worden.
Een voorbeeldje hiervan is bijvoorbeeld een onzichtbare knop. (klik maar eens op de witruimte hieronder)
[Google_AD] Nog een voorbeeldje waarin je een hitframe zou kunnen gebruiken is als je bijvoorbeeld een tekst link wilt maken in flash.
Zonder de hitframe zou je zoiets krijgen als hieronder

Zoals je ziet moet je precies op een lettertje gaan staan om de button te laten werken.

Na het maken van de verschillende knoppen ga je naar Scene1 (kan ook een andere Scene zijn.)
Je gaat dan naar window->Library (Ctrl+L) daar kies je dan de naam uit van de button die je hebt gemaakt.
En je sleept het naar het werkblad

.

Selecteer de button en klik met je rechter muisklik op Actions.
Je krijgt dan een schermpje te zien. Vul in dat scherm onderstaande Actions script in
on (release) {
     getURL("http://www.sitemasters.be", "_self");
}

Als je de volgende foutmelding krijgt "Mouse events are permitted only for button instances" dan wil dat zeggen dat je de actionscript in de tijdlijn hebt gezet.
Je kan dezelfde actions wel kwijt in de tijdlijn, om dat te doen moet je de button op je werkblad een instancenaam geven en in het actionsscherm zet je dan:
instanceNaam.onRelease = function() {
getURL("http://www.sitemasters.be", "_self");
};

Natuurlijk kunnen er veel meer dingen gebeuren via dat action panel, zoals naar en andere frame springen op je tijdlijn, waardes toekennen aan andere opjecten etc etc, maar dat is voor een andere tutorial.


Wat veel gebruikt word in mooie flash buttons zijn geluidjes en animaties.
Als je een geluid of animatie wilt hebben in je "over" state, sleep dan een geluidje/animatie op de "Over" frame.
Hetzelfde geld natuurlijk voor de Up, en Down frames (beter geen geluid zetten op de Up frame :-) dan zou die knop nonstop geluid maken)


De knop is nu klaar, en kan getest worden!
Als je vragen hebt kun je die in het forum stellen.




« Vorige tutorial : Een tank besturen Volgende tutorial : mailform met php »

© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.015s