Bij shape tweening verander je de vorm van iets, bijvoorbeeld van een tekst:
En mooi en leuk overgangs effect dus.
Maar er zitten helaas wel een nadeel aan:
Shape tweens maken kost de PC een hoop rekenwerk, waardoor de animatie langzamer en stotterender zou kunnen reageren dan normaal.
Daarnaast kun je shape tweening niet toepassen op een MC (Movie Clip), maar je kunt ze er uiteraard wel in verwerken.
2. Hoe maak ik een teksteffect met shape tweening?
Open een nieuw flash document en geef het Keyframe waar je het effect wilt beginnen een shape tween.
Dat doe je door dat frame te selecteren en dan onderin bij Tween voor Shape te kiezen:
Nu zet je in dat Keyframe een Static Text en deze moet je dan twee keer 'Breaken'.
Dit doe je door je tekst te selecteren en dan twee maal ctrl + b te toetsen.
Nu maak je een nieuw Blanc Keyframe aan op de plek waar de overgang moet eindigen.
Type hier de tekst waar je eerste tekst in moet veranderen.
Ook deze moet je weer twee maal breken (2 keer ctrl + b).
Nu is je teksteffect klaar (ctrl + enter om te bekijken).
Eventueel kun je de laatste tekst nog een ander lettertype of kleurtje geven, deze wordt dan ook meegerekend bij de overgang.
Het vervormen van vormen werkt vrijwel hetzelfde als het vervormen van tekst.
Je moet ze alleen niet te 'breken'.
Dit gaat namelijk automatisch.
En uiteraard in plaats van tekst zet je er een 'vorm-tool' in of je tekent iets.
Of je laat een tekst vervormen tot een vorm, net wat je wilt!
De snelheid van het vervormen kun je ook instellen.
Dit doe je d.m.v. distributive of angular en ease.
Zodra je van je keyframe een shape tween hebt gemaakt, kun je ook voor deze opties kiezen:
Geef bij Ease de snelheid op.
Geef je hierbij een negative waarde (tussen de -100 en 0) op, dan zal de geanimeerde overgang langzaam beginnen en versneld eindigen.
Geef je hierbij een positive waarde (tussen de 0 en 100) op, dan zal de geanimeerde overgang snel beginnen en langzaam eindigen.
Bij Blend kun je de overgang beïnvloeden:
Distributive is het meest geschikt voor ronde vormen, Angular voor tekenobjecten met veel hoeken en losse lijnen.