1. Inleiding 2. Voorbeeld 3. Wat gebruiken? 4. Stap1 5. Stap2 6. Stap3 1. Inleiding
Dit is een vrij eenvoudige tutorial om je eigen cursor in Flash te maken.
In het voorbeeld hieronder kan je zien wat de uiteindelijke bedoeling is,
je kan natuurlijk bij het maken je eigen cursor tekenen.
TIP: zet de 'fps' van je flash-file bvb op 48 fps anders gaat het vrij schokkerig.
1. Nu maken we een MovieClip. Open het menu 'Insert' en klik op 'New Symbol...' of druk op 'CTRL + F8'.
Selecteer 'MovieClip' en geef deze een naam. Druk op OK. Je komt dan in een venster waar je je eigen cursor kan gaan
tekenen. Let er bij het tekenen op dat de punt van je cursor op het kruisje staat van het tekenveld (nulpunt x - en y - as).
Als je daar geen rekening mee houd dan kunnen er problemen ontstaan met bijvoorbeeld het aanklikken van een knop.
Het voorbeeld hieronder toont dit aan.
2. Als je klaar bent met tekenen keer je terug naar de hoofdscene. Sleep je MovieClip vanuit de Library op de hoofdscence in de
eerste frame van de layer 'cursor'.
Klik op de MovieClip en geef deze de instance name 'cursor_mc'.
Dit is nodig om de MovieClip vanuit het stukje ActionScript aan te roepen.
Selecteer de eerste frame van de layer 'actions' en open het ActionScript-paneel. Open het menu 'Window' en selecteer 'Actions' of druk op 'F9'. Hier schrijven we het klein stukje ActionScript voor onze cursor. Dit is het:
Mouse.hide();
startDrag(cursor_mc, true);
De eerste regel zorgt ervoor dat we de cursor van Windows gaan verbergen.
De tweede regel zorgt ervoor dat we de MovieClip met instance name 'cursor_mc' overal meenemen naar waar we de muis bewegen.
Sluit nu terug het ActionScript-paneel, sla je werk op en test je movie.