login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Tutorials

Tutorials > Flash


Gegevens:
Geschreven door:
vinTage
Moeilijkheidsgraad:
Normaal
Hits:
11046
Punten:
Aantal punten:
 (4)
Aantal stemmen:
13
Stem:
Niet ingelogd
Nota's:
 Lees de nota's (10)
 



Tutorial:

navigeren via het toetsenbord

Beweeg flash objecten dmv keyboard.

In deze tut zal ik jullie uitleggen hoe je movieclips kan bewegen door middel van je keyboard.
Om deze tut gemakkelijk door te lopen is het handig als je al wel weet hoe je movie clips maakt, en er actionscript aan kan toevoegen.

We beginnen dus met met het aanmaken van een movieclip die we willen laten bewegen.
Zodra je een clipje hebt gemaakt slepen we die figuur op de main scene.
Met die clip nog geselecteerd voegen we de volgende actionscript toe die het clipje doet bewegen.


onClipEvent (load) {
        loopsnelheid = 7;
}

onClipEvent (enterFrame) {
        if (Key.isDown(Key.UP)) {
                _y-= loopsnelheid;
        }
        
        if (Key.isDown(key.DOWN)) {
                _y+= loopsnelheid;
        }
        
        if (Key.isDown(key.LEFT)) {
                _x-= loopsnelheid;
        }
        
        if (Key.isDown(key.RIGHT)) {
                _x+= loopsnelheid;
        }
}


verklaring van bovenstaande code


onClipEvent (load) { actie,(s) ; }
zodra die clip is geladen word er aan die clip verteld wat die loopsnelheid is (in dit geval dus 7)
onClipEvent (enterFrame) {
if (Key.isDown(Key.UP)) {
_y-= loopsnelheid;
}
Zodra er op de tijdlijn deze frame word bereikt, word er gekeken welke knop er gebruikt werd, en word de loopsnelheid er bij opgeteld/afgetrokken (in dit voorbeeldje werd het dus afgetrokken)

Als je zelf ondertussen aan het flashen bent met de codes die je toe nu toe hebt gehad, kan je al wel bewegen, maar ons clipje "kijkt" altijd de kant op zoals we het gemaakt hebben.
Dit kunnen we veranderen door er een "property" aan te geven.
_rotation = aantal graden hier ;

Een werkend stukje action script hier zou zijn

if (Key.isDown(Key.UP)) {
        _rotation = 0;
        _y-= loopsnelheid;
}

Als je naar beneden zou klikken zou het _rotation =180; moeten zijn, de andere combies kun je zelf wel bedenken ^^
Zodra je voor elke button deze property hebt ingevoerd zal ons figuurtje ook de juiste kant opkijken.

Opmerking:
De loopsnelheid is mede afhankelijk van de framerate van je movie (7 is dus eigenlijk relatief)
en een hogere framerate zou een hogere snelheid opleveren.

Opmerking:
Om ervoor te zorgen dat ons figuurtje niet uit het scherm loopt moeten we nog even tegen hem vertellen tot waar hij mag bewegen.
Met de onderstaande AS kunnen we dit verwezelijken.

onClipEvent (enterFrame){
        if (this._x < 0 ) {
                this._x = 0;
                //0 is het begin van de movie (in de breedte)
        }
        
        else if (this._x > 400) {
                this._x = 400;
                //400 is de breedte van de swf
        }
}

Hetzelfde moet je ook nog doen voor de _y as van je swf.

In mijn voorbeeldje bovenin komt het figuurtje telkens langs een andere kant weer binnen, dat is gedaan door middel van hitTest


Tot zover deze tut, evt vragen kun je stellen in het forum.
Happy flashing.

download FLA

Mocht deze tutorial nog niet helemaal voldoen aan je verwachting, bezoek dan mijn website voor een eventuele geupdate tutorial. mvg vinTage




« Vorige tutorial : Preloaders, simpel en met percentage Volgende tutorial : flash en xml »

© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.012s