Ik speel ook gitaar 2jaar al beste site voor tabs is http://www.powertabs.net je moet wel ook het programma powertab editor downloaden zo kan je de tabs afspelen heel handig voor bijvoorbeeld solo's.
Als je een herkenbaar melodietje wilt spelen, niet van één nummer natuurlijk, maar zon beetje allemaal, dan moet je toch minstens alle flat accoorden kunnen
c tm c en ook alle halve daartussen,
mineur, en 7e accoorden dat zijn er dus ong 40.
MAAR leer gewoon die barree accoorden, dan zijn het er maar 3(grote barre) en 3 (kleine barree) de rest is gewoon een kwestie van verschuiven.
Dit zijn nattuurlijk nog maar 3 accoorden, en voor het mooie tokkeltje op een open accoordje ben je de pineut
ik zou zeggen begin maar gewoon met alle flat chords, en daarna is het gewoon een vingertje meer of minder.
Dis wel de simpelste uitleg "hoe leer ik gitaar"
Ik ben zelf ooit begonnen met house of the rising sun (eagles)
lekker simpel, en ook herkenbaar .
Voor akkoorden zou ik naar ultimate-guitar gaan.
Hier een lijst met ALLE akkoorden: klik
Daar haal ik alle akkoorden vanaf. Maar tja, zoals vinTage al zegt is het best te beginnen met G, D, E mineur en C. Dat zijn de 3 basis akkoorden die in combinatie met enkele andere basis (A, E, F,...) worden gebruikt. "Hey ya", "Summer of 69",...
Maar er is ook een zalig toolke voor tabs.
Dit zet tabs om naar midi files en speelt het voor terwijl de tabs rood worden opgelicht. Zo hoor je precies hoe en wat je moet spelen en moet je niet zoeken achter muziek dat op de achtergrond gespeeld wordt met iemand die staat te zingen op de voorgrond.
Dat staat hier:
- editor
- tabs
Have LOTS of fun!!!
Ikzelf ben begonnen met "Map of your head" van Muse. En dat valt echt AF te raden:) veel te ingewikkeld voor te beginnen, maar na blijven door rammen kom je er wel door.
Ik raad je aan te beginnen met "Summer of 69" van Bryan Addams. En dan alleen het bekende introtje.
Dat is niet zo moeilijk:
D, D majeur, D, D mineur, D
A mineur, A, A majeur, A, A mineur, A
Ik ben zelf ooit begonnen met house of the rising sun (eagles)
De bekende versie is van The Animals natuurlijk, die het ook weer gecoverd hebben. Is een folkliedje ;)
Wat betreft sites kan ik weinig aanbrengen, aangezien ik geen tabs gebruik, maar er staan er genoeg aangegeven.
Wat eventueel een optie is "voor bij het kampvuur", is je gitaar in een open E akkoord stemmen. Dan kan je alles met 1 vinger af. Alleen mineurs, septiemen en andere "special effects" worden dan lastig.
Citaat:
D, D majeur, D, D mineur, D
A mineur, A, A majeur, A, A mineur, A
Vrees dat er geen mineuren in dat introotje zitten ;)
Voor de akoestische versie en A/D en A powerchords voor de originele.
Ben trouwens wel benieuwd, naar het verschil tussen een open D, bijvoorbeeld en een D-majeur. Wist nooit beter, dan dat die dezelfde waren. Could you enlighten me?
@Bouli: hoogstwss heb je wel gelijk. Maar zo speel ik hem. Heb dit bij de meeste liedjes. Als je toevallig "Plug in Baby" van Muse kent. Je kan dit rond de derde fred spelen met 3 (en 1 keer een 4e snaar) snaren of rond de 9e fred en met 2 (en weeral 1 keer met een 3e snaar). Het klinkt iets anders en de ene zal juister zijn dan de andere.
Citaat:
De bekende versie is van The Animals natuurlijk, die het ook weer gecoverd hebben. Is een folkliedje ;)
en ik speel dan weer de versie van Muse (die het gecoverd hebben van The Animals of een andere band die het hebben gecovered). Ik denk dat bijna elke band die een beetje begint "house of the rising sun" speelt. Zodus
En als je nu denkt dat ik zot ben van Muse en dat ik (bijna) alleen maar liedjes van hun speel... wel, dan heb je gelijk^^
en ik speel dan weer de versie van Muse (die het gecoverd hebben van The Animals of een andere band die het hebben gecovered). Ik denk dat bijna elke band die een beetje begint "house of the rising sun" speelt. Zodus
Was ook een van mijn eersten
Ben toch wel benieuwd naar Muse dan... Eens kijken, of ik wat kan vinden...
wel ja, als ik over die band een paar nummers mag aanraden om te spelen.
- The Groove (heel leuke intro)
- Muscle Museum (fantastisch einde, eigenlijk is het zang die door een amp wordt gejaagd maar het valt ook via de gitaar te proberen)
- Map of your head (dacht eerst dat het een harp was:p, echt een fantastisch rustig nummer)
- en zo kan ik even opnoemen... maar als je "house of the rising sun" kent (ja dus:)) moet je zeker eens luisteren naar de versie van Muse en dan de originele, echt groot verschil (vind ik toch)
Een vraagje. Ik wil wel uitleggen hoe A mineur eruit ziet, maar weet je hoe een gewone A er uit ziet?
Zo neen:
Die 002220 betekent dat je op volgende snaren (er zijn 6 cijfers) op het bijbehorend getal je vingers hoeft te leggen (zoiets noemt een fred als ik me niet vergis).
Normaal bij tabs begin je vanonder naar boven, maar hier dus blijkbaar niet.
Dit betekend dat je de bovenste snaar niet moet aanraken met je linkerhand (als dit je hand is waar je jou grepen mee legt). De volgende snaar ook niet (want daar staat ook 0). Vervolgens je jou wijsvinger op de 2e fred van de 3e snaar (zo doe ik het toch). Je middelvinger op de snaar daaronder (ook op de 2e fred). En als laatste je ringvinger op de voorlaatste snaar (van boven te beginnen) ook op de 2e fred. De laatste snaar laat je ongeroerd. Dan heb je je akkoord in een greep. Normaal gezien zou het niet zo mooi klinken als je de eerste keer een akkoord vormt (ik hoop natuurlijk wel voor jou), alleja, dit was in ieder geval bij mij zo.
Hmmm ik ken de akkoorden zo een beetje maar toch heb ik nog 1vraag.
je hebt dus tabs zoals F, A,... die F is dat dan een E maar een fred lager? en je hebt verschillenden F's hoe weet ik welke te gebruiken of zou ik dat moeten zien?
Hier heb ik een mooie song, ik denk dat ik daar met kan starten. maar
akkoorden waren (dacht ik) letters (zoals, A of F of Bm etc.) boven een bepaalde tekst. Tabs waren cijfers die aangeven waar je 1 (of meerdere) vingers moet houden.
Ik zou een a leggen.
Vervolgens de 2e snaar van boven spelen (staat op 0) dan de derde (staat op 2) dan de vierde en vijfde tegelijk spelen, en vervolgens mijn pink (of je ringvinger verschijven) op de 3e fred leggen.
Sterker nog; het is een manier om je gitaar te stemmen...
de 5e fret van de bovenste snaar == de 2e snaar (los)
de 5e fret van de 2e == de 3e snaar (los)
de 5e fret van de 3e == de 4e snaar (los)
de 4e fret van de 4e == de 5e snaar (los)
de 5e fret van de 5e == de 6e snaar (los)