Waarvoor zou je dat willen?
Volgens mij kom je niet veel verder dan deze vorm.
Jawel, het moet gewoon lukken!
Ik ben nl een spel aan het maken, deze formule berekent hoeveel xp(y) je hebt met een bepaald level(x). Ik wil nu mijn level(x) berekeken als ik weet hoeveel xp(y) ik heb.
Denk dat je beter een goeie formulle bedenkt ipv wat je nu hebt... 't is niet echt gemakkelijk om met een formulle zoals dat X te berekenen, tenzij je er een heel complex spul gaat rond schrijven..
Snap zelfs niet hoe je ooit aan die formulle bent gekomen..
Dat ding doet een gok, of het is nul of het is honderd, voor X.
Die vult ie in en ziet dat de waarde dichter bij nul is dan bij honderd.
Dus dan gaat ie verder kijken. Is het dichter bij één of bij tien.
Nu blijkt dat het antwoord wel overeen komt met één.
Dus de uitkomst zal ongeveer één zijn, want hij heeft die waarde benaderd.
Dat ding doet een gok, of het is nul of het is honderd, voor X.
Die vult ie in en ziet dat de waarde dichter bij nul is dan bij honderd.
Dus dan gaat ie verder kijken. Is het dichter bij één of bij tien.
Nu blijkt dat het antwoord wel overeen komt met één.
Dus de uitkomst zal ongeveer één zijn, want hij heeft die waarde benaderd.
Dat weet ik!! maar hij benadert perfect, en ik wil de formule/code hoe de site die benadering maakt, want voor elk ander getal waarvan ik y invul, geeft hij mij het correcte getal terug:
Het topic is misschien wel 'opgelost' maar ik hoop toch dat iemand dit nog leest...
Het is in feite een puur wiskundig probleem: je kan die formule als een functievoorschrift beschouwen van een functie van x naar y. Je moet dus gewoon je functie inverteren zodat je een functie krijgt van y naar x. Wat jij aangeeft in je laatste stap is gewoon een verdere uitwerking van het functievoorschrift, ik snap niet hoe je daar mee iets meer zal zijn...
Wolframalpha kan ook functies inverteren, mbv het commando solve(expr, variable) met expr je vergelijking/functievoorschrift en variable waarvan je je expressie als functie wil van schrijven.