AMSTERDAM - Bedrijven, steden en zelfs particulieren kunnen straks mogelijk een eigen zogenoemd 'topleveldomein' (TLD) vastleggen, het gedeelte achter de punt in een internetdomein.
NU.nl
Dat is althans de bedoeling van Icann, de organisatie die de inrichting van internet beheert en bepaalt welke domeinnamen zijn toegestaan. Op dit moment kent internet vooral landgebonden TLD's, zoals .nl of .be. Daarnaast zijn er enkele generieke extensies, zoals .com (voor bedrijven), .edu (voor educatieve instellingen), .org (voor niet-commerciële organisaties) en .gov (voor overheden).
Het zal wat worden als dit door gaat en voor particulieren echt spijtig want het zal zeker enkele duizenden dollars kosten, wat resulteert tot een echte claim van de groten der aarde die er handig zullen op inspelen.
Maar anderzijds wel leuk als je reeds een leuke domeinnaam hebt.
Einde website adressen uit het hoofd over te typen dus. Ik heb al enorm veel moeite met het onthouden van de url naar scriptacoulus dus google ik daar altijd naartoe.
Hopelijk worden er beperkingen op gezet zoals 4 tot 5 karakters.
Ik heb geen zin om website adressen als: tutorials.webmastersworld.webdevelopment te onthouden
Ik vind dit ook niet echt zo een goed idee, bijvoorbeeld .com domeinen zijn veel duurder als .be of .nl dus ik denk als ze dit gaan toepassen dat de kans er dik in zit dat je veel gaat moeten betalen voor een domeinnaam
@DeviourSoul
het is idd briljant hoor, kijk maar is op Van Dale
Het gaat om het principe (vind ik, kan jij anders vinden). Als ik naar een .nl site ga, weet ik bijna zeker dat hij nederlands is. Als ik naar een .com ga, is er een grote kans dat hij engels is, go on. Klinkt niet logisch maar in mijn ogen is dat het toch
En daarnaast zijn er nog genoeg redenen om het niet te doen.
Ibrahim - 26/06/2008 23:22 (laatste wijziging 26/06/2008 23:22)
Geen goed idee. Volgens mij enkel een methode om snel geld te verdienen. Is het niet genoeg dat er nu al mensen zijn die je proberen af te zetten met 50€ voor een .be? Ze betalen een dsn wel maar iets van 4€...
Wat voor een rotzooi zal het wel niet worden? .ik, .jij, .kilian ,...
Laat het zoals het is. Een gewone domeinnaam is al meer dan genoeg.
Echt belachelijk, snap niet dat zoiets kan? Zouden die mensen zo dom zijn, of doen ze maar alsof?
Kijk alleen eens op de gemiddelde webmaster community sites, topics als deze.
Ik heb nog geen een 'serieuze' consument gezien, die voor stemt voor dit systeem.
Dat zegt toch al genoeg. Kappe met die onzin, en zo snel mogelijk. Dat is mijn mening. Het enigste waar dit toe kan lijden is, onoverzichtelijkheid in de domein wereld.
Dat valt toch nog mee, een dikke 63.000 EUR voor je eigen tld. Vooral voor grote bedrijven en instanties is dit interessant.
Alleen zorgt deze regeling natuurlijk voor de wildgroei van domeinnamen.
Bedrijven zullen dan dingen gaan kopen als exploration.shell, oil.shell, platforms.shell, etc, etc.
Dan lopen de kosten wel iets meer dan 63000 euro.
Niet dat dat nou enorm veel is voor zo'n bedrijf...