Voor mijn website ben ik nu allerlei plaatjes aan het maken, maar ik weet niet hoe ik ze het beste kan opslaan. Het formaat moet natuurlijk wel algeheel geaccepteerd worden door de browsers, maar welke kan ik dan het beste gebruiken, gif, jpg of png? (of is er een nog betere?)
.jpg geeft goede kwaliteit voor klein bestandsformaat, en is handig voor banners/zeer grafische afbeeldingen.
.gif geeft slechtere kwaliteit (minder kleuren) voor zeer klein bestandsformaat, ideaal voor kleine dingen als icoontjes of smileys.
Bedankt voor je reactie, was nog even iets vergeten om er bij te zeggen, welk formaat moet je volgens jullie kiezen als je een transparante achtergrond wilt gebruiken?
Ik veeg m'n gat aan die IE transparantie.. ik gebruik overal PNG, en ik zorg wel voor een IE fix voor die transparantie, maar de mensen die dan persé degelijk willen surfen moeten dan ook maar overschakelen op degelijke browsers.
De kwaliteit van die GIF is echt laag, kent niet veel verschillende kleuren, alsook slechts 1 soort transparantie, namelijk wel of niet. Bij PNG kan je bv. hebben dat je afbeelding nog voor 24% doorzichtig is, bij gif is dat dan gewoon 0 (niet doorzichtig) of 100 (doorzichtig).
Dus ofwel neem je PNG met transparantie, ofwel neem je gewoon geen transparantie IMO
Behalve dan als het gaat om icoontjes van 16*16, daar zie je dat niet als er dan een paar kleuren weg zijn.
Ik persoonlijk gebruik ook PNG voor niet-transparante afbeeldingen
Je moet weten dat mensen die niks van pc's kennen toch overschakelen op Windows Vista met IE 7 eens die er is, en mensen die er iets van kennen gebruiken meestal toch alternatieve browsers.
Citaat:
en is handig voor banners/zeer grafische afbeeldingen.
PNG rulez!! Ik gebruik bijna altijd PNG. Voor hele kleine plaatjes en plaatjes met weinig kleuren nog wel GIF, want dat is sneller, maar high quality shit, gewoon PNG.
En IE, tja, daar gebruik ik inderdaad die hack ook voor, laden duurt iets langer, en je ziet grijze vlakken in een flits, maja lekker boeiend...
bekijk deze site maar eens: www.divesport.nl, maakt goed gebruik van PNG
PNG is een prima formaat, maar Microsoft biedt helaas beperkte ondersteuning. PNG Transparant en SWF Transparant zijn helaas niet mogelijk t/m IE 6. Reden genoeg om dus geen transparant PNG's te gebruiken. In plaats daarvan kies ik voor GIF of JPG. De laatstgenoemde kun je, naar mijn mening, het beste kiezen.