ik heb dus een probleempje met verplaatsbare div's. Het hoort eigenlijk ook een beetje bij PHP (en MySQL).
Ik wil op mijn website dat de mensen die meehelpen in hun beheerspaneel een aantal div's kunnen "reorganiseren", verplaatsen dus.
Nu heb ik volgende code gebruikt om de div's te kunnen verplaatsen: link
even voor de duidelijkheid: op dit moment heb ik nog niet hetgene dat ik zou willen hiermee bedoel ik dat ik dan graag de posities (x- en y-as) zou willen opslaan in een database... maar dat is even bijzaak, aangezien ik maar 1 div kan verplaatsen.
Ik heb dus dan maar wat records in een database gezet, en dan dacht ik eraan om via while telkens de volledige code "opnieuw te maken". Maar, nu kan ik alleen de laatste div (het laatste record) verplaatsen.
Wat ik dus eigenlijk zou willen zijn een aantal div's op een pagina, die de gebruiker kan verplaatsen en daarna de positie opslaat. Ik heb hier al op gegoogled (oa "div drag javascript php" etc.). Indien iemand met op weg kan helpen (ik zoek geen volledig script, ik zou er graag zelf aan "prutsen" ) maar misschien is er wel iemand die tips heeft ivm de javascript-code, omdat ik hier niet veel van afweet.
idd dat is idd een goed idee ik ga dat proberen te verwezenlijken
moet er wel even bijzeggen dat ik géén held ben in AJAX dus indien er nog mensen zijn die me op weg kunnen helpen (of misschien nog een andere oplossing weten) --> let me know!
EDIT: ik ben dus begonnen met AJAX en PHP en om te proberen ben ik begonnen met (volgens mij) iets simpels. Toch werkt dit niet:
<?php
mysql_connect("localhost", "root", "");
mysql_select_db("test");
$var_x = $_GET['x'];
$var_id = $_GET['id'];
$query="UPDATE vartest SET x = '".$var_x."' WHERE id =".$var_id;
mysql_query($query) or die (mysql_error());
?>
Daarnaast heb ik nog een vraag over de code:
ik zou graag 2 variabelen meesturen, die uit aparte velden komen.
Ik weet dat ik dan iets moet aanpassen in de volgende lijn:
ok, maar het werkt nog steeds niet (onderaan nog steeds "Fout op de pagina"), terwijl het script dat ik uit de tutorial van AJAX livesearch ook hebt geprobeerd, en letterlijk gekopieerd heb, wel werkt.
wel 1 opmerking: de div is verplaatsbaar, maar wel maar 1 keer op mijn localhost kan ik heb blijvend verslepen.
Ik gebruik scriptalusous met prototype JS library voor het verslepen van de div.
EDIT 2: er zat een klein foutje in de php-code (had de verkeerde database geselecteerd), maar dat is nu opgelost
er staan dus ook 2 invoervelden, de linkse voor ID en de rechtse voor X, en wat ik zou willen is dus dat wanneer ik daar 2 waarden invoer, onmiddelijk dit geupdate wordt in de database, zonder dat ik daarvoor op "submit" ofzo moet klikken.
ok... maar hoe doe ik dat juist?
Moet ik dan een lijntje code gelijk zoiets invoegen ergens:
var http = createRequestUpdate();
en vooral, waar moet ik het dan invoegen (bovenaan het script of net boven de functie sendRequestUdate)?
EDIT: misschien een idiote vraag, maar, is het wel mogelijk om via AJAX zo'n update te doen? De meeste tutorials en scripts die ik vindt (via google oa), gaan allemaal over data versturen en data terugkrijgen, maar ik wil enkel data versturen.
wanneer ik dus nu eerst een id ingeef en dan de nieuwe waarde, en ik bekijk dan mijn tabel, dan zie ik "undefined" staan bij de id die ik wou wijzigen.
ik ben dus toch op de goede weg (dakzij SiMa, offcourse )
EDIT: persoonlijk denk ik dat mijn fout ergens zit in het stukje waar ik 2 variabelen wil meesturen (bij het livesearch script wordt namelijk maar 1 waarde meegestuurd).
maar... ik kan mijn fout niet vinden
EDIT 2: ik denk dus dat de fout in één van de volgende lijnen zit:
want wanneer ik een id ingeef, wordt die bijbehorende waarde wel aangepast, maar naar "UNDEFINED". Dus wanneer ik bv id=4 en x=5 in de desbetreffende zoekvelden ingeef, wordt in de database de inhoud veranderd waar id=4 naar x=UNDEFINED.
-------------------------------------------------------------
EDIT 3:
ik heb mijn code nu aangepast naar hetvolgende: