Nieuw lid |
|
Ik heb op mijn website nu een formulier controle in javascript (ook in PHP doe ik dit overigens nog). Ik gebruik deze controle nu voor een formulier waarmee een vraag geplaatst kan worden op de website. Ik doe dit met de volgende code:
function controleer_formulier(formulier)
{
if (formulier.naam.value == "")
{
alert("U heeft nog geen naam ingevuld.");
formulier.naam.focus();
return false;
}
var reg = new RegExp(/^[A-Za-z0-9+._-]+@[A-Za-z0-9._-]+.[A-Za-z]{2,6}$/)
if (reg.exec(formulier.email.value) == "" || reg.exec(formulier.email.value) > -1)
{
alert("U heeft nog geen geldig e-mail adres ingevuld.");
formulier.email.focus();
return false;
}
if (formulier.vraag.value == "")
{
alert("U heeft nog geen vraag ingevuld.");
formulier.vraag.focus();
return false;
}
}
function controleer_formulier(formulier) { if (formulier.naam.value == "") { alert("U heeft nog geen naam ingevuld."); formulier.naam.focus(); return false; } var reg = new RegExp(/^[A-Za-z0-9+._-]+@[A-Za-z0-9._-]+.[A-Za-z]{2,6}$/) if (reg.exec(formulier.email.value) == "" || reg.exec(formulier.email.value) > -1) { alert("U heeft nog geen geldig e-mail adres ingevuld."); formulier.email.focus(); return false; } if (formulier.vraag.value == "") { alert("U heeft nog geen vraag ingevuld."); formulier.vraag.focus(); return false; } }
Nu wil ik dit formulier ook gaan gebruiken voor het formulier waarmee bezoekers een antwoord in kunnen sturen. Kan ik dan gewoon in dezelde functie de volgende code erbij plaatsen?
if (formulier.antwoord.value == "")
{
alert("U heeft nog geen antwoord ingevuld.");
formulier.antwoord.focus();
return false;
}
if (formulier.antwoord.value == "") { alert("U heeft nog geen antwoord ingevuld."); formulier.antwoord.focus(); return false; }
Ik heb het getest en het werkt dan gewoon. Ik vind het alleen niet echt logisch eigenlijk omdat dan dus in deze functie zowel de controle van het vraag tekstveld als de controle van het antwoord tekstveld wordt gedaan. Kan het dan niet (in bepaalde browsers) zo zijn dat het systeem bij bijvoorbeeld het vragen formulier ook het tekstveld 'antwoord' verwacht aangezien deze ook in de functie staat gedefinieerd?
Ik hoop dat het enigszins duidelijk is wat ik bedoel. :-)
|