login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

locatie cursor van tekstvak (Opgelost)

Offline jelle - 26/02/2008 11:03
Avatar van jellePHP beginner Kan ik met javascript de locatie van een cursor in een tekstvak ophalen? ik wil namelijk een divje daar. Zoiets van dreamweaver. Ik heb nu het divje naast de textarea maar nu wil ik dat als je wat tekst typt dat er een divje verschijnt met daar wat tekst in op de plaats waar je het typt.

Hopelijk begrijpen jullie mijn vraag 

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Maffiow - 26/02/2008 13:41 (laatste wijziging 26/02/2008 13:43)
Avatar van Maffiow PHP interesse http://aspallia...JavaScript

hier ben je wel wat mee denk ik

Edit:
  1. <script type="text/javascript">
  2. function show_coords(event)
  3. {
  4. x=event.clientX;
  5. y=event.clientY;
  6. alert("X coords: " + x + ", Y coords: " + y);
  7. }
  8. </script>

hiermee vind je de coordinaten..
Offline jelle - 26/02/2008 14:46
Avatar van jelle PHP beginner ja dit is wat ik zoek alleen er zijn wat probleempjes.... De link die je gegeven had kan ik wel wat mee maar je moet asp hebben... Dat ondersteunt mijn server niet... En je code die je geeft is voor je coordinaten voor je muis cursor en niet je 'tekstcursor'.
Iemand anders een idee?
Offline BramBo - 26/02/2008 19:02
Avatar van BramBo JS gevorderde Voor wat je wilt doen is geen eenvoudige oplossing. Ik heb geen intenties om het script voor je te schrijven maar zal je wat outlines geven zoals ik denk dat het volledig zou werken.

Maak een onload eventhandler aan die de textarea opvraagt en de hoogte en breedte opvraagt/vastlegt.
  1. // el = het element
  2. var height = (el.currentStyle) ? el.currentStyle['height'] :
  3. (window.getComputedStyle) document.defaultView.getComputedStyle(el,null).getPropertyValue('height');

Lijkt een solide oplossing hiervoor, als de hoogte en breedte in css zijn opgesteld.

Voeg eventhandlers toe aan de textbox.
een update die de uitwerking van de toegevoegde characters calculeert en vast legt. Je dient hier ook de karakter hoogte en breedte in gedachte te houden de breedte van de karakters. Natuurlijk ook met de breedte van de tekstbox, de scrollTop enz.

Kortom het wordt het heel rekenkarwei.. Dit is het eerste wat in me opkwam dus waarschijnlijk kan je het op een betere manier oplossen. Misschien is de selection een optie maar dit brengt weer erg veel crossbrowser problemen met zich mee.

Ik kan je aanraden om eens flink rond te gaan googlen voordat je hiermee begint :-)
Offline jelle - 27/02/2008 13:11
Avatar van jelle PHP beginner ok bedankt voor je oplossing/ idee ik ga maar eens kijken of ik het kan realiseren. Bedankt! 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.412s