login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

[js] Standaard functies

Offline jerone - 31/08/2007 17:19 (laatste wijziging 31/08/2007 17:32)
Avatar van jeroneJS gevorderde Ik heb enkele standaard functies gemaakt, die ik door me hele script gebruik.
Zou iemand ze willen nakijken of ik het wel goed doe.
Tevens als mensen nog meer standaard functies weten...
  1. function $gi(id) { return $d.getElementById(id); } // Get element Id || $gi("myDiv");
  2. function $ce(obj) { return $d.createElement(obj); } // Create Element || test1 = $ce("div");
  3. function $ct(str) { return $d.createTextNode(str); } // Create Text || test2 = $ct("Hello World!");
  4. function $ih(obj,HTML) { obj.innerHTML = HTML; } // Inner Html || $ih($gi("myDiv"),"<strong>innerHTML</strong>");
  5. function $sa(obj,attr,val) { obj.setAttribute(attr,val); } // Set Attribute || $sa(test1,"id","myDiv");
  6. function $ac(pNode,cNode) { pNode.appendChild(cNode); } // Append Child || $ac(test1,test2);
  7. function $ia(nObj, obj) { return obj.parentNode.insertBefore(nObj, obj.nextSibling); } // Insert After || $ia(test1,test2);

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline MrPerfect - 31/08/2007 17:28
Avatar van MrPerfect Nieuw lid ik ben nu niet zo bekend in javascript.
kan goed dat dit als een "Noob"-antwoord overkomt 
Maar, horen die "$" voor die functienamen?
Offline jerone - 31/08/2007 17:29
Avatar van jerone JS gevorderde Die behoren gewoon tot de naam van de functie.
Voor mij een manier om aan te gegeven dat het een speciale functie is.
Offline Stijn - 31/08/2007 19:28
Avatar van Stijn PHP expert Prototype achterna aan het gaan? Als je dan toch DOM wilt vermakkelijken zou ik er een object van maken, zodat je bijvoorbeeld volgende kan doen:

1. new Element('id').append( object );

of

1. div = new Element('div').create();
  2. div.set( {id = 'id' , 'style' = 'style'} );

Ik zeg maar iets.
Offline jerone - 31/08/2007 19:46
Avatar van jerone JS gevorderde Jah Prototype, ik heb daar eens naar gekeken, maar dat gaat me echt te ver. Dat geld ook voor jouw code's.  

Ik vroeg me alleen af of bovenstaande functies correct waren of verbeterd konden worden. En of iemand er nog meer wisten.
Offline BramBo - 06/09/2007 14:45
Avatar van BramBo JS gevorderde Prototype lijkt me inderdaad een goede oplossing voor de functies die je maakt. je kunt dan een object uitbreiden met functies om Stijns set voorbeeld uit te werken:

1. Element.prototype.set = function(obj) {
  2. for(var k in obj) eval("this."+k+" = '"+obj[k]+"'");
  3. }
  4.  
  5. var divA = document.createElement('div');
  6. divA.set( {id : 1, name : 'Jantje' } );

Let wel dat eval() een langzame bewerking kan worden als je deze vaak uitvoert. Het is beter dat je wanneer je zeker weet welke parameters er worden geparst dat je zoiets gebruikt :

1. Element.prototype.set = function(obj) {
  2. if(obj.id) this.id = obj.id;
  3. if(obj.name) this.name = obj.name;
  4. }
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.194s