login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Vraagje over variable in javascript

Offline Redostrike - 16/06/2007 11:09
Avatar van RedostrikeNieuw lid Hoi,

Ik ken iets of wat van visual basic en heb ook nog ik qbasic geprogrammeerd. Ik snap wel degelijk wat variables zijn en dergelijke. Ik ben nu wat begonnen te werken met javascript. Men vraag is je kan een variabele lokaal maken in een functie en globaal in heel het document. Ik vroeg me nu af of er een mogelijkheid is om een variable over te zetten naar een ander document (popup). Ook vroeg ik me dan af hoe ik deze dan op dat ander document kan oproepen.

Ik had het idee van het in een bestandje te gaan zetten en dan in het ander terug op te roepen maar in principe als de gebruiker snel genoeg is om het bestandje te verwijderen (of misschien laat een virusscanner dit niet altijd toe) dan kan de variable niet mee overgezet worden en zou mijn doel niet meer werken.

In ieder geval bedankt voor de reactie 

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline vinTage - 16/06/2007 11:12
Avatar van vinTage Nieuw lid Je zou die variable in een cookie of sessie bij kunnen houden, of nonstop doorsturen met een hidden field.
Offline Redostrike - 16/06/2007 11:43
Avatar van Redostrike Nieuw lid cookie is zelfde als in een bestandje zetten eigenlijk dus dat wil ik liever niet. Ik weet niet wat een sessie is en hoe ik een hidden field gebruik kan iemand me verder helpen. (ben niet zo bekent met javascript heb enkel in vb en qb wat geprogrammerd).
Offline haytjes - 18/06/2007 19:05
Avatar van haytjes Gouden medailleGouden medaille

JS gevorderde
oké, eerst over global/local variabel. Ik leg dit het liefst uit aan de hand van een paar voorbeeldjes:

1. var globalvar = "test1";
  2. alert(globalvar); // "test1"
  3. function changevar()
  4. {
  5. alert(globalvar); //"test1"
  6. globalvar = "test2";
  7. }
  8. changevar();
  9. alert(globalvar); // "test2"
  10. function changevar2()
  11. {
  12. var localvar = "test3";
  13. alert(localvar); //"test3"
  14. }
  15. changevar2();
  16. alert(localvar); // undefined
  17. function changevar3()
  18. {
  19. var globalvar = "test4"; //local variable globalvar aangemaakt
  20. alert(globalvar); //"test4"
  21. }
  22. changevar3();
  23. alert(globalvar); //"test2"

Vanaf dat een iets global is, kan je het in heel het document gebruiken...
Nu om het te kunnen gebruiken in een popup.

Als je een global variabel in het main-document hebt staan, kan je in een popup eraan door "window.opener." te gebruiken
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.181s