login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Invoerveld bij optie "anders"

Offline bertenz - 08/05/2007 15:44
Avatar van bertenzHTML beginner Hallo allemaal,

Op mijn website kunnen bezoekers een reisverslag achter laten. Hierbij kunnen ze dan ook een hotel uit de lijst opgeven waar ze zijn geweest. Niet alle hotels uit die omgeving staan in de lijst, vandaar dat er ook de optie om er zelf een in te voegen moet zijn. Ik wil die optie echter verborgen houden als deze niet nodig is. Dus pas als iemand "Ander hotel" selecteerd, zou er een invoerveld in beeld moeten komen. Ik heb nu het volgende simpele selectmenu'tje, maar weet niet hoe ik mijn idee daar in kan verwerken.
  1. <select name="date_end_yy">
  2. <option value="">Hotel</option>
  3. <option value="1">Hotel 1</option>
  4. <option value="2">Hotel 2</option>
  5. <option value="anders">Ander hotel</option>
  6. </select>

Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen ? Ik ben niet bepaald goed met Javascript en heb er helaas ook niks over kunnen vinden (maar dan zoek ik misschien verkeerd ).

Bertenz

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Dark_Paul - 08/05/2007 15:48
Avatar van Dark_Paul PHP ver gevorderde Soortgelijke vragen krijgen we de laatste tijd wel veel zeg!

Maar goed. Je zet een inputveld (text) neer, met 'disabled="disabled"' in de tag en als id 'hotelinput' oid.
Vervolgens zet je deze code in de option-tag van 'anders'.
  1. onselect="document.getElementById('hotelinput').disabled=false;"

Offline bertenz - 08/05/2007 16:05
Avatar van bertenz HTML beginner Hartstikke bedankt voor je snelle (en goede) reactie. Echter, bij mij werkt "onselect" niet , ik heb het nu met "onclick" voor elkaar gekregen, maar klopt het dat het met "onselect" niet zou werken ?
Offline Thomas - 08/05/2007 16:12
Avatar van Thomas Moderator Je zou een onchange-event kunnen maken voor de select-box, en dan kunnen kijken of de value "anders" is geselecteerd.

1. <select onchange="dostuff(this.value)">
  2. ...
  3. </select>

1. <script type="text/javascript">
  2. function dostuff(val)
  3. {
  4. document.getElementById('hotelinput').disabled = (val != "anders");
  5. }
  6. </script>
Offline bertenz - 08/05/2007 16:20 (laatste wijziging 08/05/2007 17:11)
Avatar van bertenz HTML beginner Ik heb nu de manier van Fangorn geprobeerd en die werkt ook goed. Allebei bedankt voor jullie reacties.

Bertenz

Edit:
Het werkt nu in principe ook wel, maar toch vind ik het vreemd dat het met "onSelect" niet werkt (in de tutorials staat het met hoofdletter "S"), mijn regel werd dan:

1. onSelect="document.getElementById('otherhotel').disabled=false;"

Iemand enig idee waarom dit niet werkt ? Overigens zou deze regel toch ook met checkboxen en radiobuttons moeten werken of niet ?
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.226s