login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

List menu met daaropvolgend submenu

Offline bertenz - 15/07/2006 15:42
Avatar van bertenzHTML beginner Hallo allemaal,

Voor een zoeksysteem op mijn website heb ik een script (waarschijnlijk Javascript) nodig dat er voor zorgt dat je na je eerste keuze gemaakt te hebben, bijv. uit:
- Nederland
- Duitsland
- België
een vervolgkeuze kunt maken. Die vervolgkeuze moet dan laten zien welke pretparken er allemaal in de land te vinden zijn. Voor Nederland zou de vervolg lijst dus het volgende kunnen zijn:
- Efteling
- Walibi Flevo, enz...
Aangezien ik helaas niet bepaald geweldig ben in Javascript zou ik werkelijk waar niet weten hoe ik dit zou moeten aanpakken. Heeft iemand toevallig zo'n script of een idee hoe het moet? (indien het ook met PHP lukt, zou dat heel fijn zijn aangezien ik daar wel wat van snap)
Alvast bedankt.

Bertenz

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline xSc - 15/07/2006 16:42 (laatste wijziging 15/07/2006 16:44)
Avatar van xSc Onbekend Het lijkt me logisch wanneer je hiervoor een serverside taal gebruikt, zoals PHP. Een landkeuze zul je waarschijnlijk in een cookie willen opslaan, zodat de keuze niet bij elk bezoek gemaakt behoeft te worden.

Je gebruikt een database:

LANDEN (tabel)
land_id (primaire sleutel, automatische nummering)
land (varchar, 50)

LIJSTEN (tabel)
lijst_id (primaire sleutel, automatische nummering)
lijst (varchar, 50)

LANDLIJSTEN (tabel)
land_id (primaire sleutel)
lijst_id (primaire sleutel)

het land_id onthoud je, na de keuze. Als je het land_id weet, kun je ook het land opvragen. Verder kun je de behorende lijsten opvragen. Lijsten is in dit geval geen goede naam, want het gaat natuurlijk op items van een lijst. Maar dat kun je zelf wel aanpassen.

Offline bertenz - 15/07/2006 16:48
Avatar van bertenz HTML beginner Bedankt voor je reactie, maar ik denk dat mijn bedoeling niet helemaal duidelijk was. Het gaat er namelijk om dat iemand een land kiest waar hij naartoe wil gaan. Eenmaal dat land gekozen, kan hij dan kiezen uit een aantal pretparken. Het kan dus heel goed zijn dat iemand eerst Duitsland kiest en een minuut erna bij België gaat kijken. (een cookie is dan denk ik niet de oplossing)
Er komt inderdaad wel PHP aan te pas, alle gegevens staan namelijk al in de database, maar hoe je het voor elkaar krijgt om eerst een land te laten kiezen en daarna te laten kiezen uit pretparken in dat land weet ik niet. Weet iemand een oplossing?

Bertenz
Offline xSc - 15/07/2006 17:04
Avatar van xSc Onbekend Wat je ook kan doen, is dit:

Stel dat de links achter de landkeuze er zo uitzien:

Nederland: http://url.nl/index.php?land=1
België: http://url.nl/index.php?land=2
Duitsland: http://url.nl/index.php?land=3

Als je nu zorgt dat de inhoud van de GET-variable land correspondeert met het id van je land in de database, dan kun je het dus als volgt opvragen:

$sQuery = "SELECT item FROM lijsten, landen WHERE landen.land_id = landlijsten.land_id AND landen.land_id = " . intval($_GET['land']) . " ORDER BY item ASC";

... uitgaande van mijn vorige voorbeeld.
Offline bertenz - 15/07/2006 18:06
Avatar van bertenz HTML beginner Mijn opdrachtgever had het geloof ik liever op de manier die ik uitlegde, maar ik vind jou oplossing ook zeker goed.
Denk dat hij het niet erg vind als ik het op een andere manier oplos.
Bedankt voor jullie reacties.

Bertenz
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.178s