Hoi allemaal,
Ik weet niet of jullie blij zouden zijn met deze vraag, maar vragen doe ik wel .
Ik heb: math.floor() in javascript niet kunnen begrijpen. Ik vraag jullie daarom vriendelijk om me wat uitleg te geven om dit te kunnen begrijpen.
Het onderdeel van "Math", begrijp ik misschien helemaal niet, maar dit lijkt me interessant omdat het gebruikt wordt voor de automatische rotaties van banners/quotes/plaatjes..:
Bedankt voor jullie snelle reactie
Het eerste link wou ik zelf posten, maar dat deed ik niet .
Hier zijn nog voorbeelden*, wat ik niet begrijp is de rol van math.floor() met math.random() om een rotatie van banners/plaatjes te maken.
Math.random() kiest gewoon een "willekeurig" getal, daarachter kunnen dus nog XX aantal decimalen staan, met floor kan je dus die random op een heel getal maken.
okay, nou ik toch aan het editten ben.
Math.ceil rond af naar boven
Math.floor naar beneden
Math.random is willekeurig
Math.round rond af naar dichtsbijzijnde hele getal
Dan heb je nog een tigtal Math.??? dingen, maar dat is teveel om op te noemen
Bedankt vinTage,
Dat zou inderdaad de rol van math.floor() in dat code zijn, alleen denk ik dat een banner met het grootste getal niet weergeven zou worden, omdat math.random() altijd een cijfer van minder dan 1 weergeeft. dus maximaal 0.999999.. (volgens mijn conclusie). dit maal(*) het aantal banners != (is niet gelijkj aan) het aantal banners.
Voorbeeld, we hebben 4 banners maal 0.999999 = 3.9999996.
Dit zal 3 worden omdat math.floor() dat zegt. omdat dit dus de maximale uitput is, zou de vierde banner vervolgens niet verschijnen .
Heb ik misschien ergens een fout in gemaakt ?
Sorry voor mijn vragen
--
Edit:bedankt voor de info van de laatste edit.:D
Meestal wordt dit gebruikt in combinatie met een array. Aangezien bij een standaard array de eerste key 0 is, is de laatste key het aantal min 1. Heb je 4 banners, heeft de eerste banner key 0, de tweede 1, de derde 2 en de vierde 3.
RandomNumber = Math.floor(Math.random() * 100)
... returns a random number between 0 and 99.
RandomNumber = Math.ceil(Math.random() * 100)
... returns a random number between 1 and 100.