Ja, dat is er:-)
LINQ to SQL werkt ook voor VB.NET forms. Het is zo een beetje een vervanging voor de .xsd bestanden. Het genereert dus je sql code en je kan een resultaat van een LINQ to SQL query als datasource gebruiken. Of opslaan in een variabele binnen de form en manipuleren voor de resultaten aan te passen bij bv. zoeken, sorteren, etc...
Gewoon in je solution: add->new file->linq to sql.
Bestaat sinds .NET 3.5 als ik me niet vergis.
In die file sleep je jouw databasestructuur, je legt de relaties, veranderd namen als nodig, en je kan beginnen!
De syntax is een ietsie beetje anders dan voor C# maar ik denk dat de LINQ to SQL queries die hier als voorbeeld zijn gegeven ook werken in VB!
Ow, sorry :-)
Ja en nee: view (je form zelf), controller (je .vb file die achter je form hangt) en dan kan je jouw models maken, eventueel met LINQ. Maar dit wist je waarschijnlijk al, dus strict genomen bestaat er geen MVC voor een formapplicatie. Hopelijk komt dit ooit, als het voor asp.NET een succes blijkt.
Denk jij dat het komt? Het probleem is toch dan een controller aangeroepen wordt op basis van je url en dat je dit dan om zou moeten bouwen en het dus minder dynamisch wordt? Of zie ik dat nu fout?
Inderdaad, het zou dan een MVC framework zijn zonder een router, of in ieder geval een router die op basis van buttons en acties werkt. Maargoed, dit is enkel speculatie. Zeker omdat het MVC framework nog niet officieel is uitgebracht voor asp.NET, maar dat duurt niet lang meer :-)
Even een vraag he... kun je een class toevoegen aan je models zodat als je doet: models.iets() dat je dan en functie aanroept die je zelf in een class heb gemaakt?
Of, open gewoon je MSSQL.dbml-file en je zal rechts zien staan dat je items kan toevoegen vanuit je Server Explorer. Dit kunnen bijvoorbeeld Stored Procedures zijn.
Ja maar ik bedoel.. ik ga met webservices werken en die wil ik ook als het ware in mijn 'models' hebben. In iedergeval dat ik daar functies kan aanmaken zoals: "getOverzicht" oid, en dat ik daardoor een bepaalde webservice-method aanroep die resultaten terug geeft.
Dan kan je natuurlijk ook doen, maar als je hem wil aanspreken via db.Iets moet het op die manier. Buiten dat ben je vrij om eender welke klasse waar dan ook aan te maken en deze gewoon te behandelen als eender welke normale klasse.
Maak bv. een map aan "extra" of een andere (betere naam) en maak hier een nieuw .cs bestand. Zet hier al je code in. Als je niet met namespaces werkt kan je deze klasse direct in je controllers, views en models gebruiken. Als je wel met namespaces werkt moet je deze wel inladen.
In php heb ik een auto_load functie dus hoef ik ook geen classes in te laden (in mijn eigen light-frameworkje). hihi maar dat wordt een beetje erg offtopic.
public class WebservicesNavision {
public string giveEcho() {
return "hoi";
}
}
publicclass WebservicesNavision {
publicstring giveEcho(){
return"hoi";
}
}
Hij ziet WebservicesNavision wel, maar niet de functie erin. Wat moet ik doen zodat hij die functie ook vind in dat bestand en ik dus de functies gewoon kan aanroepen?