login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Data uit 2 tabellen halen

Offline Mythix - 08/10/2005 00:52
Avatar van MythixNieuw lid Ik zit met het volgende probleem: ik heb een tabel met nieuws en een tabel met reviews, nu moet ik de laatste 5 posts uit de beide tabellen halen, het veld dat ik nodig heb uit beide tabellen is 'title' , ik dacht dat hier geen joins vor nodig waren en heb het dus zo geprobeert:

"SELECT title FROM music_news, music_reviews ORDER BY date DESC LIMIT 5"

ook in beide tabellen zit een veld 'date' met een timestamp...
hij geeft helemaal niet het gewenste resultaat, en ik zou niet weten hoe het anders op te lossen ...

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline delta_004 - 08/10/2005 07:26
Avatar van delta_004 Onbekend "SELECT title FROM `music_news`, `music_reviews` ORDER BY date DESC LIMIT 5")
Probeer dit of dit maak er 2
"SELECT title FROM `music_reviews` ORDER BY date DESC LIMIT 5")
Offline Legolas - 08/10/2005 09:42
Avatar van Legolas Onbekend Ik denk dat je hier toch 2 queries van moet maken. Het zijn toch 2 losse onderdelen, waar duidelijk (?) geen verband tussen is, behalve dat het ook een veld 'date' en een veld 'title' heeft?

Als je ze in 1 query stopt weet ik niet precies wat er gebeurt, maar dit zou er bijvoorbeeld kunnen gebeuren (denk ik):
* Van beide tabellen worden er in het geheel 5 gepakt, en niet van elke tabel zelf 5 (want de LIMIT query doet LIMIT 5, dus 5 maximum en niet 5 per tabel)
* Hij weet niet wat hij van music_reviews moet selecteren, omdat hij zegt: 'title van music_news, '' (niks dus??) van music reviews...'

Lijkt me best wel duidelijk 
Offline Mythix - 08/10/2005 11:35
Avatar van Mythix Nieuw lid het is ook de bedoeling dat hij er in het geheel maar 5 neemt, ik moet gewoon de 5 laatste post hebben, aar deze zitten versprijdt in 2 verschillende tabellen...
dit kan toch niet met 2 apparte query's ? 
Offline Thomas - 08/10/2005 11:47
Avatar van Thomas Moderator Als de tabellen verder niet gerelateerd zijn zul je toch 2 queries moeten uitvoeren denk ik.
Je kunt ook eenvoudig het "sorteer-probleem" naar PHP verplaatsen door de 5 laatste nieuws-items en 5 laatste reviews in een array te zetten, en dit array (aflopend) te sorteren op datum.
Vervolgens pak je de eerste 5 items uit het array. Klaar.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2025 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.174s