login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

DISTINCT probleem

Offline Duikboot - 14/07/2005 20:39 (laatste wijziging 14/07/2005 20:57)
Avatar van DuikbootGrafische gevorderde Hey,

Ik ben bezig met een distinct query, maar ik heb geen flauw idee wat ik er nu aan moet veranderen. Het is de bedoeling dat de vissoorten die voorkomen in de vangstentabel (dus de soorten die ik een keer gevangen heb) onder elkaar worden weergegeven. Ik krijg nu wel een lijstje onder elkaar, maar die ziet er zo uit:

Vangsten per soort:
- -
- -
- -
- -
- -
ipv zo:

baars
brasem
schubkarper
etc.

Dit is mijn code:
  1. <?
  2. $sql2 = mysql_query("SELECT DISTINCT(vissoort) FROM carp_catch ORDER BY vissoort ASC");
  3. while($select2 = mysql_fetch_assoc($sql2)){
  4. echo '<a href="vangst.php?id='.$select['id'].'"><u>'.$select['vissoort'].' - '.$select['datum'].' - '.$select['stek'].'</u></a><br>';
  5. } ;
  6. ?>

Ik werk verder nooit met DISTINCT, dus het zou heel goed kunnen dat ik iets heel simpels, maar wel belangrijks ben vergeten in de query te zetten, maar dat hoor ik dan wel van iemand denk ik 

EDIT Ik krijg trouwens geen error ofzo.

EDIT 2: Even de select aanpassen was ook een idee. Wel heel n00bie van me om daar overheen te kijken. het werkt nu 

-----------------------------------------------------------------

Maar nu bedenk ik me iets anders. Als ik er nu achter wil zetten hoeveel ik van dat soort gevangen heb, hoe moet ik het dan doen?

num_row ofzo in de while loop zetten?

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 14/07/2005 23:26
Avatar van Thomas Moderator Hoe is het aantal vangsten van een vissoort opgeslagen ? Elke gevangen vis is 1 record ?
Offline Duikboot - 15/07/2005 00:09
Avatar van Duikboot Grafische gevorderde Klopt, maar ik ben er ondertussen uit 
Offline CelestialCelebi - 15/07/2005 08:38
Avatar van CelestialCelebi PHP gevorderde COUNT(1) selecteren om te kijken hoeveel van elk er zijn.

En wat was je oplossing dan?
Offline Dolfje - 15/07/2005 09:41
Avatar van Dolfje Gouden medailleGouden medailleGouden medaille

PHP ver gevorderde
COUNT(*) bedoel je?
Offline Legolas - 15/07/2005 09:42
Avatar van Legolas Onbekend @dolfje:
waarom alle velden tellen?:p
Zoals CC het doet is het gewoon het best, met COUNT(1) telt hij volgens mij met de PRIMARY KEY, als ik het niet fout heb:)
Offline Dolfje - 15/07/2005 09:44
Avatar van Dolfje Gouden medailleGouden medailleGouden medaille

PHP ver gevorderde
@Legolas: weer iets bijgeleerd 
Offline Duikboot - 15/07/2005 11:57
Avatar van Duikboot Grafische gevorderde Ik had het ook op een ander forum gevraagd, daar kreeg ik de volgende code, die trouwens net zo goed werkt.

1. <?
  2. echo "<br><b>Vangsten per soort:</b><br>";
  3. echo '<table>';
  4. $sql2 = mysql_query("SELECT vissoort, COUNT(vissoort) AS AantalVis FROM carp_catch GROUP BY vissoort ORDER BY vissoort ASC");
  5. while($select2 = mysql_fetch_assoc($sql2))
  6. {
  7. echo '<tr><td><a href="vangstlist.php?vissoort='.$select2['vissoort'].'"><u>'.$select2['vissoort'].'</u></a></td><td><b>(' . $select2['AantalVis'] . ' gevangen)</b></td></tr>';
  8. } ;
  9. echo '</table>';
  10.  
  11. ?>

Die table etc. is eigenlijk overbodig, maar zo krijg ik het netjes op de pagina 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2025 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.188s