Weet iemand hoe je een foutafhandeling kan maken via php zodat wanneer er bv geen connectie kan worden gemaakt er een boodschap komt "Kan niet connecteren met de database"? Ik bedoel hier mee dan niet de "or die()" want ik wil zelf de foutboodschap typen en in de pagina weergeven, met die "die()" stopt hij met het script te doorlopen en ik wil dat er een opmaak wordt gegeven met de foutboodschap in.
<?php
$sQuery = "SELECT * FROM tabel WHERE iets = iets";
if (!$rQuery = mysql_query ( $sQuery ) )
{
echo "foutje met de datbase";
}
else
{
// hier de rest van je script
}
?>
uhh... ja sry, maar als je er een @ voor plakt niet meer
maar dan weet je dus niet wat de fout was.
met output buffering kun je die wel opvangen. nemesiskoen doet een beetje omslachtig met array en hij wist de inhoud van de buffer voordat hij de data flusht, maar hij is op de goede weg.
hmm tsjah als je wilt eerst nog allemaal dingen wilt doen zonder database verbinding voordat je de melding geeft kan dat. maar waarom zou je ook proberen een database te selecteren als je geen verbinding hebt?? dan zou ik dus ook meteen de error printen.
Ik ga kijken of ik kan verbinden:
- zoneen: $fout1 = 1, output wissen
- zoja: proberen database te selecteren, lukt het:
- zoneen: $fout2 = 1, output wissen
- zoja: verder gaan
Ik ga kijken of ik kan verbinden:
- zoneen:$fout1=1, output wissen
- zoja: proberen database te selecteren, lukt het:
of je kan je constructie eens uitproberen en zien dat hij automatisch een fout geeft en vervolgens $fout gelijk stelt aan 1 (geen quotes rond integers btway, extra geheugenruimte:)).
Ik gebruik ob_start() en ob_end_clean() om de output (error) weg te gooien en mijn eigen error te geven.