login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

meerdere SELECTS in een query

Offline endymion - 15/06/2005 21:16 (laatste wijziging 15/06/2005 21:18)
Avatar van endymionLid ik heb 2 tabellen.
1 tabel ( medicijnen ) met medicijnen waarvan elk medicijn een eigen uniek nummer heeft.
in de 2e tabel ( slecht_samen ) heb ik 2 velden: medicijn_een en medicijn_twee
in beide velden staan nummers van medicijnen, bijv 1 - 3
medicijn 1 mag niet gebruikt worden samen met medicijn 3
een database ontwerp staat op http://www.c-jochemsen.nl/apotheek
maar goed, nu probeer ik de namen van de medicijnen uit tabel 2 te krijgen, en daarbij moet ik meerdere selects gebruiken.
Deze query heb ik gemaakt maar hij werkt niet echt, heb verder ook nooit zo'n query gemaakt maar kan zelf geen fout ontdekken:

1. $query3 = "SELECT ( SELECT medicijnnaam FROM medicijnen WHERE medicijn_ID = medicijn_een), (SELECT medicijnnaam FROM medicijnen WHERE medicijn_ID = medicijn_twee) FROM slecht_samen";

De fout is:
You have an error in your SQL syntax near 'SELECT medicijnnaam FROM medicijnen WHERE medicijn_ID = medicijn_een), (SELECT m' at line 1

weet iemand wat ik fout doe?
groeten

2 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Tuinstoel - 15/06/2005 21:38
Avatar van Tuinstoel PHP expert Jij doet in principe subquery's, maar dat kan - tot zover ik weet - niet. Je moet JOINS gebruiken, maar ik denk dat dat zelfs nog niet zal werken. Je zult dus gewoon 2 query's moeten hebben, dan zou het in principe wel moeten werken.

Rare query btw.
Offline pj_muller00 - 21/06/2005 20:40
Avatar van pj_muller00 PHP interesse SELECT medicijnnaam FROM medicijnen WHERE medicijn_ID = SELECT medicijn_een, medicijn_twee FROM slecht_samen;

Kan dit niet werken   
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2025 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.193s