login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Database model maken

Offline endymion - 12/06/2005 11:03
Avatar van endymionLid Goeiedag. Morgen heb ik een toets voor databases op school. Krijg je een verhaaltje en daar moet je een databasemodel bij maken. Nu heb ik het bij een soort gelijke opdracht al gemaakt en vroeg ik me af hoe jullie het zouden doen. Is die van mij goed of fout? enz.
Alvast bedankt voor de reacties.

[img]http://www.c-jochemsen.nl/agrarier.JPG[/img]

9 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Fenrir - 12/06/2005 11:06 (laatste wijziging 12/06/2005 11:08)
Avatar van Fenrir PHP expert Is wel goed denk ik. Alleen moeten er in de tabel plantsoort nog een paar dingen:
- luchtvochtigheid
- temperatuur

Anders weet je niet in welke kas de plant moet komen.
Offline endymion - 12/06/2005 11:13
Avatar van endymion Lid weet je toch wel Fenrir? Per plant weet je het, niet per soort.. Maar als de soort weer relatie heeft met de plant dan is het toch goed?
Offline nemesiskoen - 12/06/2005 11:26
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
ma da hangt er allemaal vanaf.
Ik vind dat een stomme opdracht 

Wat moet je maken?

- ERD (standaard)
- UML (Object geörienteerd ERD ==> OOA)

Ikzelf zou voor UML gaan:)
Lekker duidelijk!

Een voorbeeldje:

OOA

Voordeel je hebt drie vormen (1 op 1, 1 op veel, veel op veel)
voorbeeld vd voordelen

Voorbeeld hoe het er niet OO uitziet
Offline endymion - 12/06/2005 11:34
Avatar van endymion Lid Een ERD moet het zijn.

kas tabel --> planten tabel = 1 op veel relatie toch? Omdat er meerdere planten kunnen zijn die in de zelfde kas zitten.

Planten tabel --> Verzend tabel = 1 op 1 lijkt me.

Maar tis dus geen UML.
Offline nemesiskoen - 12/06/2005 11:40
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
spijtig:'(

Maar als je morgen iets maakt zoals deze hier dan zal het wel goedkomen denk ik 
Offline endymion - 12/06/2005 11:41
Avatar van endymion Lid hope so. De database moet zo klein mogelijk zijn. Soms heb je al snel een tabelletje te veel ergens. Mag geen redundantie voorkomen etc.
1 vraagje Koen, is mijn theorie over de 1 op veel relatie goed in mijn vorige post hier?
Offline Fenrir - 12/06/2005 12:04 (laatste wijziging 12/06/2005 12:11)
Avatar van Fenrir PHP expert Ik leg het uit:
Je hebt een aantal plantensoorten:
- plantensoort1
- plantensoort2

Nu moet plantensoort1 deze omstandigheden hebben:
luchtvochtigheid: 12
temperatuur: 23

En plantensoort2:
luchtvochtigheid: 3
temperatuur: 45

Dus dan moeten deze planten in een andere kas. En je moet deze gegevens wel ergens hebben om te bepalen in welke kas deze plantensoort moet komen.

En voor de verzendingen:
Ik zou een tabel verzendingen maken met:
ID
klantID
datum
...

En dan zet je bij elke plant een verzendingID.

@nemesiskoen: hoe ga je een veel-op-veel (zoals in je voorbeeld, in het .txt bestand) in een database stoppen? dat kan toch niet? je moet dan een tussen-tabel maken?
Offline endymion - 12/06/2005 13:26
Citaat:
En je moet deze gegevens wel ergens hebben om te bepalen in welke kas deze plantensoort moet komen

Die word ook bepaald. Want elke plant heeft een kasNR die verbonden is met een kasID.. Dus zo heb je de planten al verdeeld over de kassen. Daarnaast heeft elke plant een veld genaamd plantsoort die verbonden is met naamsoort in de planten soorten tabel. Dus elke soort heeft gewoon zijn eigen Kas.
Als ik probeer na te denken dan is jou manier misschien makkelijker, maar jij zegt dat je in de tabel "plantsoort" 2 velden zou toevoegen voor luchtvochtigheid en temp.. Is dat niet overbodig? Die velden heb je al in tabel "Kas".

Als je dan jou idee zou nemen, zou je denk ik zo iets krijgen:

Tabel Kas --> Tabel Plantsoort --> Tabel planten

Nu is het zo, dat die laatste 2 tabellen omgedraaid zijn.
Maar de gegevens zijn in principe wel goed geordend.
Ik weet niet 100% zeker of mijn verhaal klopt, maar zo denk ik er nog steeds over.
Offline Fenrir - 12/06/2005 13:36 (laatste wijziging 12/06/2005 13:42)
Citaat:
Die velden heb je al in tabel "Kas".
Ja, maar dat is onlogisch. De temperatuur & luchtvochtigheid die de platen nodig hebben passen zich niet aan aan de temperatuur & luchtvochtigheid in de kas. Dus is het onlogisch om de temperatuur & luchtvochtigheid die een plant plant nodig heeft af te leiden van de temperatuur & luchtvochtigheid van de kas.
Omgekeerd is het ook onlogisch om de temperatuur & luchtvochtigheid van de kas af te leiden van de temperatuur & luchtvochtigheid van de plant. Want als er een storing is (waardoor de temperatuur & luchtvochtigheid in de kas niet meer kloppen), of als er meerdere soorten planten in 1 kas staan klopt het niet meer.

Begrijp je wat ik bedoel?
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2025 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.186s