login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Zoekresultaten uit verschillende tabellen

Offline Duikboot - 01/10/2004 21:19
Avatar van DuikbootGrafische gevorderde Hallo,
Hoe kan ik in tabellen laten zoeken op naam/titel. Dit snap ik ongeveer wel. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat de links naar de goede pagina verwezen worden? Dat de resultaten uit de tabel download naar download.php?id= verwezen worden en de reviews naar review.php?id=... Of kan dit helemaal niet? Is er iemand die dit weet?

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 01/10/2004 22:15 (laatste wijziging 01/10/2004 22:16)
Avatar van Thomas Moderator > Hoe kan ik in tabellen laten zoeken op naam/titel.

* Met LIKE
of
* Door je textvelden in je database van het type FULLTEXT te maken, zodat je Full-Text Searches kan uitvoeren (hier stond volgens mij een artikel over op http://www.phpfreakz.com/ over, je kan ook rondsnuffelen op http://www.mysql.com/

> Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat de links naar de goede pagina verwezen worden? Dat de resultaten uit de tabel download naar download.php?id= verwezen worden en de reviews naar review.php?id=... Of kan dit helemaal niet? Is er iemand die dit weet ?
Als je het zo in je database staat dat je kan afleiden waar je het kan vinden (dit weet je meestal al aan de hand van de tabel waarin je aan het zoeken bent), kun je er een verwijzing naar maken eh? (if(<gevonden_categorie> == "download") { <maak_download_link> })
Offline JdeBoer - 01/10/2004 23:48 (laatste wijziging 02/10/2004 00:06)
Citaat:
Hoe kan ik in tabellen laten zoeken op naam/titel.

met
SELECT * FROM table WHERE naam LIKE 'blabla';
of
SELECT * FROM table WHERE titel LIKE 'blabla';

een combinatie:
SELECT * FROM table WHERE (naam LIKE 'blabla') OR (titel LIKE 'blabla');

en je kan nog %naam% en %titel% gebruiken 
een tutorial kun je vinden op: http://www.w3schools.com/sql/

Offline Duikboot - 02/10/2004 11:26 (laatste wijziging 02/10/2004 11:27)
Avatar van Duikboot Grafische gevorderde Bedankt, aan zoiets zat ik ook al te denken.

1. (if(<gevonden_categorie> == "download") { <maak_download_link> })

Alleen hoe ik dat kan maken snap ik nog niet helemaal  Moet ik dan ipv gevonden categorie $result ofzo doen?
Offline Thomas - 02/10/2004 13:19
Avatar van Thomas Moderator Nou, je zoekt in je databasetabel(len) naar een ding (SELECT * of SELECT bericht_id, categorie_id oid) met bepaalde kenmerken (WHERE <een_of_andere_kolom> LIKE %<een_of_ander_zoekcriterium>%) en dat levert hopelijk wat resultaten op.

De gegevens die je opvraagt (*, bericht_id, categorie_id) identificeren het resultaat, je weet dan dus welk item een match oplevert van je zoekopdracht. Voor het tonen van een resultaat heb je meestal al een 'standaard methode van weergeven' - net zoals in dit forum. Als je hier zoekt, en iets vind, word je gewoon verwezen naar een forumbericht-pagina...
Offline Duikboot - 02/10/2004 15:53
Avatar van Duikboot Grafische gevorderde Aha, het word een stuk duidelijker, bedankt. Ik zal eens kijken hoever ik ermee kom.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.183s