login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

algorithms

Offline stefano - 29/05/2005 13:37
Avatar van stefanoNieuw lid Iemand een site/tutorial of die het zelf kan uitleggen, hoe je algorithms schrijft. of een beetje de basis kan uitleggen

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Legolas - 29/05/2005 13:41
Avatar van Legolas Onbekend Algoritme is gewoon een reeks die met een bepaalde formule wordt voortgezet... Kan heel ingewikkeld zijn, maar ook eenvoudig zoals:
  1. <?
  2. $x=1;
  3. while($x < 10){
  4. $x++;
  5. $x /= 7;
  6. $x *= 5;
  7. echo $x."<br>";
  8. }
  9. ?>
zoiets
Offline Thomas - 29/05/2005 13:52
Avatar van Thomas Moderator al·go·rit·me (het ~, ~n/~s)
1 systematisch stelsel voor het uitvoeren van berekeningen en de volgorde daarvan

Je wilt met een programma (stuk code) meestal een bepaald resultaat bereiken. Je dient bij je code (eigenlijk) vast te leggen wat je uitgangspositie is (dus onder welke omstandigheden je code uit mag gaan voeren, bijvoorbeeld voor het uitvoeren van de functie mysql_query() moet er een connectie met een database bestaan).
Ook zou je bij je code vast moeten leggen welke "toestand" er geldt na afloop van de uitvoering van de code. Deze twee zaken samen vormen de specificatie van je code.

Een algoritme is het "recept" (een beschrijving) die je vertelt hoe je vanuit je "begintoestand" naar je "eindtoestand" komt, het is dus een soort van "implementatie-recept".

Je zou het kunnen vergelijken met koken:

begintoestand: je hebt alle ingrediënten om soep te maken.
eindtoestand: pan met soep, gereed voor consumptie

Het algoritme zou dan het recept zijn voor de bereiding van de soep.
Offline nemesiskoen - 29/05/2005 13:55
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
zoals Legolas zegt: een reeks die word herhaald volgens een bepaalde structuur.

Waarom je dit nu zou moeten weten is simpel:
stel ik heb 1000 regels code, en ik voer 5 acties uit die een beetje op elkaar lijken, maar toch wat verschillen.
Dan ga je een algoritme zoeken (bv. bij elke stap veranderd er steeds 5 variabelen en 5 functies maar voor de rest zijn de 5 stappen identiek). Als je de algoritme hebt gevonden, dan kan je je code verkleinen door een loop te starten (while loop zoals in Legolas' voorbeeld. For, foreach, do while of een recursieve functie zijn ook mogelijk). Dan ga je telkens controleren (bv. doormiddel van een variabele die telkens 1 optelt) bij welke stap je zit. Zit je bij stap 1, voor dan de volledige actie uit plus de 5 identieke eigenschappen van stap 1, bij stap twee voor je de volledige actie uit plus de 5 identieke eigenschappen van stap 2... etc...

Dit bespaart massa's regels code, en het maakt het leuker om te lezen/debuggen/uitbreiden!
Offline Thomas - 29/05/2005 14:07
Avatar van Thomas Moderator "It's like, doing all your homework on friday so you can party all saturday"
- "I liked it the way I said it better"
Offline nemesiskoen - 29/05/2005 14:09 (laatste wijziging 29/05/2005 14:10)
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
mmm... die laatste zin kan ik nog perfect begrijpen in deze context:)

maar wat bedoel je met die eerste zin? dat vooruitdenken belangrijk is?

edit: na mijn bericht gelezen te hebben snap ik (denk'k) wat je bedoelt!:p
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.17s