login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Capaciteit mySQL

Offline twinkel - 15/05/2005 19:51
Avatar van twinkelHTML interesse Hoi allemaal ,

ik ben bezig met het schrijven van een webapplicatie dat dus gegevens bijhoudt van personen. Maar dat is niet echt het probleem.

Stel je hebt 60 000 gebruikers, dan loopt het programma'tje iets trager natuurlijk dan wanneer er 12 mensen in de tabel zit. Kan mySQL dit aan ? Bij hoeveel gebruikers kies je beter voor een andere soort database ?

Alvast bedankt 

Twinkel

11 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Mythic - 15/05/2005 20:09
Avatar van Mythic HTML interesse ik hou mijn tabellen altyd onder de 2500 kwestie van de snelheid te behouden 
Offline biertie - 15/05/2005 21:10
Avatar van biertie Onbekend je kan dan toch moeilijk tabel_leden1 & tabel_leden2 & tabel_leden3 en zovoort maken?

en jah, het zal idd iets trager gaan, mss kan je dan een apparte MySQL server maken 
wel kostelijk, maar snel hoor 
Offline Mythic - 15/05/2005 21:12
Avatar van Mythic HTML interesse biertie ik maak dan tabellen aan volgens hun stand super admins / admins / crew / users
Offline biertie - 15/05/2005 21:23
Avatar van biertie Onbekend jah, maar ik veronderstel dat als je 10000 leden hebt, je geen 2500 crewleden zal hebben :-)
dus het klopt niet allemaal 
Offline Mythic - 15/05/2005 21:27
Avatar van Mythic HTML interesse maak ik ook niet zo een grote sites en trouwens om de 2 maand de non actieve verwijderen 
Offline Tuinstoel - 15/05/2005 21:44
Avatar van Tuinstoel PHP expert MySQL heeft wel degelijk een limiet, maar in de zin van hoe bedoel je het? Het maakt weinig uit hoeveel records je in je database hebt staan, dat is mijn ervaring in de praktijk, maar hoe je het opvraagt is de kwestie. Het ligt in principe alleen aan de hoeveelheid mensen die er een oproep doen aan de database, dus als er maar 10 mensen online zijn, zal dit weinig uitmaken. Zit je boven de 100, dan maakt het (uit mijn ervaring) wel verschil.
Offline jopie - 15/05/2005 21:50 (laatste wijziging 15/05/2005 21:51)
Avatar van jopie Onbekend 60 000 kan mysql makkelijk aan

kijk maar eens naar het forum van sitemasters. op dit moment 46186 reacties + 6083 berichten = 52269 records in een tabel.

als je met een miljoen records wilt gaan werken moet je zeker geen mysql nemen, en een paar honderdduizend is denk ik ook niet zo goed. Maar het hangt er altijd vanaf hoeveel en wat voor kolommen en hoe je die gebruikt en wat voor indexes je maakt.

Citaat:
biertie ik maak dan tabellen aan volgens hun stand super admins / admins / crew / users
dan ben je dus fout bezig. je hebt een tabel met users en elke user heeft bepaalde rechten. Die rechten kun je heel simpel aangeven met strings, maar je kunt ook bitwise werken.

lees ook eens iets over normalisatie.
Offline VonDutch - 15/05/2005 21:52
Avatar van VonDutch PHP interesse ik heb wel eens gelezen dat het iig pas de moeite wordt om een Oracle database systeem aan te schaffen als je over de 20 miljoen rijen zit... Zolang je queries 'zuinig' zijn en niet onnodige resultaten ophalen, lukt alles opzich nog wel goed genoeg denkik hoor.
Offline jopie - 15/05/2005 22:26
Avatar van jopie Onbekend @VonDutch: je kunt ook veel eerder dan 20 miljoen overstappen op postgresql. dat is ook gratis, maar wel veel stabieler en professioneler dan mysql. eigenlijk zou je dat altijd moeten gebruiken, ook voor een gastenboek, want het werkt net zo snel.
Offline Gml - 15/05/2005 23:00 (laatste wijziging 15/05/2005 23:02)
Avatar van Gml HTML beginner Ik heb een MySQL tabel waar > 60.000 records inzitten. Als ik een query maak en daar zit een join in naar die bepaalde tabel dan gaat het ellendig traag. Als ik het apart aanroep gaat het sneller.
Maar je kan het verschil duidelijk merken qua laadsnelheid van de pagina.
Offline nemesiskoen - 15/05/2005 23:18
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
omdat Oracle massaal veel duurder is dan MySQL, betekend dit nog niet dat het zoveel beter is.
Veel mensen denken bij het woord Oracle aan een super stabiel systeem (feit) dat VERSCHIKELIJK veel meer aan kan dan MySQL (overdreven feit...).

En bij Oracle kan je al snel gaan door rekenen.
Ook valt het af te raden om Oracle met PHP te combineren. Dit is zeker perfect mogelijk en zal geen errors of last mee geven. Maar Oracle is in feite wel ontwikkeld voor Java... en als we over webablicaties praten over JSP (Java Server Pages).

Als je deze twee combineert.

Ontwikkeltool: rond de €1000 à €2.000
Server(met 1 processor...): een dikke €30.000
RDBMS(relationeel database management systeem ==> Oracle): €15.000

Je ziet, daar zit al een aardige som.

Nu kan je zeggen, ja MySQL... dit is niet commercieel (= fout) en open source (= juist) en Oracle is wel commercieel(= juist).

Commerciële producten zouden betrouwbaarder zijn als je deze stelling wil volgen. Maar dan moet ik vertellen dat MySQL WEL commercieel is. Niet op de manier waarop wij ze gebruiken. Maar MySQL werd (zoals veel software) oorspronkelijk ontwikkeld voor het Amerikaanse leger. MySQL... het database programma dat wij gebruiken voor sullige gastenboekjes werd 10-15 jaar geleden gebruikt door het Amerikaanse leger voor internationaal gezochte misdadigers op te slaan en weer herop te roepen. MySQL wordt door professionele programeurs ontwikkeld. Deze mensen halen hun brood uit MySQL... dit is bij de meeste OpenSource programma's niet waar, daar haalt men hun brood uit een derde arbeid.

Als u nu MySQL wilt gebruiken om winst te doen (bv. als Amazon.com of ebay MySQL zou gebruiken) dan moet u zichzelf een licentie aandschaffen, en kan u rustig verder doen. Hierin blijkt weeral eens de betrouwbaarheid van MySQL... ze zouden het niet verkopen (en dan is het maar een sullige €220) als het niet betrouwbaar is, en bepaalde voordelen heeft tegenover andere database programma's...

Hierbij neem ik als voorbeeld PostgreSQL... het is mogelijk om met PostgreSQL te werken (en ook met Oracle) in combinatie met PHP... maar voor deze applicaties is PHP niet geschreven (origineel). Het databaseprogramma dat oorspronkelijk samen gaat met PHP is MySQL en niets anders...

wat deze lap tekst wil zeggen is: prop je tabel maar vol... MySQL zal wat trager lopen (en Oracle wss ook) als re 20.000.000 gegevens inzitten... maar ik betwijfel dat hij gaat vastlopen en/of niet meer werken.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.181s