login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

ik kom dr echt neit uit!!

Offline burdy92 - 07/05/2005 16:11
Avatar van burdy92HTML interesse heey... ik heb dus weer eens een fout.. (misschien een kleine maarjah)
ik heb een script (een personal message systeem) en nu geeftie altijd ook al heb ik de username goed getypt: deze username bestaat niet ofzo:P en dan verstuurd hij hem dus niet... ik heb al veel geprobeerd maar werkt neit...:
  1. <?php
  2. if(!isset($_SESSION["gebruikersnaam"])){ echo "Je bent niet ingelogd en kunt daarom geen persoonlijk bericht versturen!"; } else {?><?
  3. if($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST'){
  4. $queryu = mysql_query("SELECT * FROM `bz_gebruikers`");
  5. $resultu = mysql_num_rows($queryu);
  6. $objectu = mysql_fetch_object($queryu);
  7. if(!$van_wie == $naar_wie) {
  8. if(!$objectu->gebruikersnaam == $naar_wie) {
  9. $naar_wie = $_POST['naar_wie'];
  10. $titel = $_POST['titel'];
  11. $bericht = $_POST['bericht'];
  12. $datum = date("d-m-Y");
  13. $tijd = date("G:i");
  14. $van_wie = ($_SESSION["gebruikersnaam"]);
  15.  
  16. mysql_query ("INSERT into `bz_pb` (id, naar_wie, titel, bericht, datum, tijd, van_wie) values (NULL,'$naar_wie','$titel','$bericht','$datum','$tijd','$van_wie')");
  17. echo "Het bericht is verzonden naar: $naar_wie!";
  18. } else {
  19. echo "Deze gebruiker bestaat niet<br> en daarom kun je hem geen persoonlijk bericht versturen!";
  20.  
  21. }
  22. } else {
  23. $van_wie = ($_SESSION["gebruikersnaam"]);
  24. echo "Je gaat toch geen pb naar jezelf versturen?!"; }
  25. } else {
  26. ?>
  27. hier een form
  28. <? }} ?>

kan iemand me helpen? thx

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Shifty - 07/05/2005 16:15
Avatar van Shifty Onbekend Ik quote mezelf even vanuit een ander topic:

Citaat:
Probeer ook te letten op eht onnodig aanmaken van variabelen. Ik zie dat je ergens $time = time(); hebt staan. Dit is overbodig en kan dus weg, wat resulteert in een netter en overzichtelijker script. Je zal dit wel met een korrel zout nemen, maar je hebt er echt profijt van. Evenals goede namen verzinnen voor je variabelen. $a zegt voor jou waarschijnlijk genoeg, maar voor een vreemde niet. Wanneer je na een lange tijd weer terugkijkt op het script, zal je het waarschijnlijk ook niet meer snappen, dus zorg ten aller tijde voor de juiste benamingen.

In jouw script zou ik $a vervangen door bijvoorbeeld $sBericht. s staat voor string (rij letters en/of letters + cijfers). Haal variabelen buiten quotes! Een goed voorbeeld kan je in deze tutorial onderaan vinden: http://www.site...=6&; id=78#6

Dit geldt ook ongeveer voor jou.

Verder maak je onnodig veel variabelen aan en lijn je neit uit. Daarom is het moelijk voor ons om te kijken wat de fout precies is. Wannneer je uitlijnt merk je waarschijnlijk zelf je fout ook op.
Offline Tuinstoel - 07/05/2005 16:15
Avatar van Tuinstoel PHP expert Waar haal je $van_wie vandan, en $naar_wie? Superglobals gebruiken, want je vraagt ze eerst op, en daaronder defineer je ze.
Je moet gewoon je hele script aanpassen, en een aparte query draaien of deze user wel bestaat, zie het codefragment hieronder.

1. <?php
  2. $sCountSql = "SELECT COUNT(`id`) FROM `bz_gebruikers` WHERE `naam` = '".addslashes($_POST['naar_wie'])."'";
  3. $iCount = mysql_result(mysql_query($sCountSql),0);
  4.  
  5. if(empty($iCount))
  6. { echo 'Deze gebruiker bestaat niet!'; }
  7. else
  8. {
  9. // rest van je script,
  10. // bericht versturen e.d.
  11. }
  12. ?>
Offline burdy92 - 07/05/2005 16:23
Avatar van burdy92 HTML interesse thx maar sorry:P er staat neit dat de username nit bestaat maar: je gaat toch geen pb naar jezelf versturen?! .... dat staat er!
Offline Tuinstoel - 07/05/2005 16:57
Avatar van Tuinstoel PHP expert Je script is ook zo barslecht, ik kan geen verschil maken wat bij wat hoort. Je moet netjes leren scripten. Dan kun je de fouten er zelf gemakkelijk uit halen, en dan zul je dit forum niet vaak hoeven te bezoeken. Je moet dus tabs gebruiken, juiste variabele benaming, en ga zo het rijtje maar af.
Het is logisch dat het je niet lukt als je zo script, en dit blijft ook maar terug komen terwijl het ze nog steeds niet duidelijk wordt dat ze het verkeerd doen en dus nodig overnieuw php moeten leren.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2025 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.349s