login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Datum - Leeftijd

Offline webbiexl - 26/04/2005 14:18 (laatste wijziging 26/04/2005 14:37)
Avatar van webbiexlPHP interesse hey ik had hier al een topic over geopend maar die is weg, nou was het nou niet bepaald boeiend en was ik een beetje slordig geweest tijdens het zoeken maar nu heb ik dus weer een vraagje over het omzetten van geboortedatum naar leeftijd...
het script wat je daarbij moet gebruiken is dit:
  1. <?
  2. function leeftijd($dag,$maand,$jaar){ // functie maken $dag,$maand,$jaar dat zijn de variablen die ge moet opgeven
  3. $dag2 = date('d'); // huidige dag
  4. $maand2 = date('m'); //huidige maand
  5. $jaar2 = date('Y'); //huidig jaar
  6. $jaar3 = $jaar2 - $jaar; // huidig jaar - opgegeven jaar geeft $jaar3
  7. $maand3 = $maand2 - $maand; // huidige maand - opgegeven maand geeft $maand3
  8.  
  9. if ($maand3 < 0){$jaar3 --;} // als maand 3 kleiner is dan nul bv: 03 - 04 dan doet hij der nog een jaar af want dan is hij bv nog geen 16
  10. elseif ($maand3 == 0){ // anders als bv: $maand en $maand2 gelijk zijn aan 04 dan zijn we in de juist maand
  11. if($dag2 < $dag){$jaar --;} // dan kijken we naar de dag => als de opgegeven dag kleiners is dan de huidige dag dan doet hij ook een jaar deraf want dan is hij nog niet jarig
  12. }
  13.  
  14. return $jaar3;
  15. }
  16.  
  17. ?>

maar nu moet ik dus eerst de geboortedatum oproepen en zorgen dat ie gesplitst wordt. dat ging met explode tog??? zoiets?
  1. <?
  2. $geb = explode("-",$object['geboortedatum']);
  3. ?>

nu moet ik
  1. <? function leeftijd($dag,$maand,$jaar){ ?>

invullen he die verander ik dus (met alles drbij) in
  1. <? function leeftijd($geb[1],$geb[2],$geb[3]){ // functie maken $dag,$maand,$jaar dat zijn de variablen die ge moet opgeven
  2. $dag2 = date('d'); // huidige dag
  3. $maand2 = date('m'); //huidige maand
  4. $jaar2 = date('Y'); //huidig jaar
  5. $jaar3 = $jaar2 - $geb[3]; // huidig jaar - opgegeven jaar geeft $jaar3
  6. $maand3 = $maand2 - $geb[2]; // huidige maand - opgegeven maand geeft $maand3
  7.  
  8. if ($maand3 < 0){$jaar3 --;} // als maand 3 kleiner is dan nul bv: 03 - 04 dan doet hij der nog een jaar af want dan is hij bv nog geen 16
  9. elseif ($maand3 == 0){ // anders als bv: $maand en $maand2 gelijk zijn aan 04 dan zijn we in de juist maand
  10. if($dag2 < $geb[1]){$geb[3] --;} // dan kijken we naar de dag => als de opgegeven dag kleiners is dan de huidige dag dan doet hij ook een jaar deraf want dan is hij nog niet jarig
  11. }
  12.  
  13. return $jaar3;
  14. }
  15.  
  16. ?>
klopt 't script zo heb ik nu wat ik wil hebben???

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline MechaVore - 26/04/2005 15:04 (laatste wijziging 26/04/2005 15:06)
Avatar van MechaVore Gouden medaille

PHP gevorderde
ik heb het zo :
  1. <?
  2. function leeftijd($dag,$maand,$jaar)
  3. {
  4. $dag2 = date('d');
  5. $maand2 = date('m');
  6. $jaar2 = date('Y');
  7. $jaar3 = $jaar2 - $jaar;
  8. $maand3 = $maand2 - $maand;
  9. if ($maand3 < 0)
  10. {
  11. $jaar3 --;
  12. }
  13. elseif ($maand3 == 0)
  14. {
  15. if($dag2 < $dag)
  16. {
  17. $jaar --;
  18. }
  19. }
  20. return $jaar3;
  21. }
  22. ?>

1. <?
  2. $geboorte = explode("-", $GEBOORTEDATUM);
  3. echo leeftijd($geboorte[0],$geboorte[1],$geboorte[2])." Jaar";
  4. ?>

Je hoeft niets in die functie te veranderen, alleen wat je opgeeft dus leeftijd($1, $2, $3);
Offline webbiexl - 26/04/2005 16:08 (laatste wijziging 26/04/2005 16:13)
Avatar van webbiexl PHP interesse dus eigenlijk is $dag == $1, $maand == $2, $jaar == $3. en hoef je die text niet te veranderen. bij jou staat 'precies' tzelfde als bij mij alleen een echo toegevoegd. ik snap ni dat je dat niet moet veranderen in de code eigenlijk hoe kan die nou gaan rekenen als er nix staat voor $dag etc voor mijn gevoel heb je nu pas de helft bwvs ingevoerd in je rekenmachine en het antwoord al, of denk ik nou te ver?????? 
maar als je nix in die functie hoeft te veranderen om een antwoord te krijgen dan maakt t ook niet uit als je ze wel veranderd dus dan zou die wel goed zijn en moeten werken (na wat netter scripten)

[help] heb ff uitleg nodig hier gloof ik
Offline MechaVore - 26/04/2005 16:36
Avatar van MechaVore Gouden medaille

PHP gevorderde
nee kijk, je hebt die functie. die noem je leeftijd.

en als je hem dan opgeeft
leeftijd($hierdedag, $hierdemaand, $hierhetjaar);
vul je gewoon die dag maand en jaar in. en de functie maakt er het geboorte jaar van. snap je ?
Offline webbiexl - 26/04/2005 16:45
Avatar van webbiexl PHP interesse ja ik heb hm door kzag ineens t licht kwilde alweer een heel verhaal ophangen met wat ik precies wilde maar ik zit verkeerd om te kijken... ik heb heel de naam van de echo over het hoofd gezien en als die er ni is werkt t ni iig bedankt!
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2025 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.234s