PHP interesse |
|
hey ik had hier al een topic over geopend maar die is weg, nou was het nou niet bepaald boeiend en was ik een beetje slordig geweest tijdens het zoeken maar nu heb ik dus weer een vraagje over het omzetten van geboortedatum naar leeftijd...
het script wat je daarbij moet gebruiken is dit:
<?
function leeftijd($dag,$maand,$jaar){ // functie maken $dag,$maand,$jaar dat zijn de variablen die ge moet opgeven
$dag2 = date('d'); // huidige dag
$maand2 = date('m'); //huidige maand
$jaar2 = date('Y'); //huidig jaar
$jaar3 = $jaar2 - $jaar; // huidig jaar - opgegeven jaar geeft $jaar3
$maand3 = $maand2 - $maand; // huidige maand - opgegeven maand geeft $maand3
if ($maand3 < 0){$jaar3 --;} // als maand 3 kleiner is dan nul bv: 03 - 04 dan doet hij der nog een jaar af want dan is hij bv nog geen 16
elseif ($maand3 == 0){ // anders als bv: $maand en $maand2 gelijk zijn aan 04 dan zijn we in de juist maand
if($dag2 < $dag){$jaar --;} // dan kijken we naar de dag => als de opgegeven dag kleiners is dan de huidige dag dan doet hij ook een jaar deraf want dan is hij nog niet jarig
}
return $jaar3;
}
?>
<? function leeftijd($dag,$maand,$jaar){ // functie maken $dag,$maand,$jaar dat zijn de variablen die ge moet opgeven $dag2 = date('d'); // huidige dag $maand2 = date('m'); //huidige maand $jaar2 = date('Y'); //huidig jaar $jaar3 = $jaar2 - $jaar; // huidig jaar - opgegeven jaar geeft $jaar3 $maand3 = $maand2 - $maand; // huidige maand - opgegeven maand geeft $maand3 if ($maand3 < 0){$jaar3 --;} // als maand 3 kleiner is dan nul bv: 03 - 04 dan doet hij der nog een jaar af want dan is hij bv nog geen 16 elseif ($maand3 == 0){ // anders als bv: $maand en $maand2 gelijk zijn aan 04 dan zijn we in de juist maand if($dag2 < $dag){$jaar --;} // dan kijken we naar de dag => als de opgegeven dag kleiners is dan de huidige dag dan doet hij ook een jaar deraf want dan is hij nog niet jarig } return $jaar3; } ?>
maar nu moet ik dus eerst de geboortedatum oproepen en zorgen dat ie gesplitst wordt. dat ging met explode tog??? zoiets?
<?
$geb = explode("-",$object['geboortedatum']);
?>
<? $geb = explode("-",$object['geboortedatum']); ?>
nu moet ik
<? function leeftijd($dag,$maand,$jaar){ ?>
<? function leeftijd($dag,$maand,$jaar){ ?>
invullen he die verander ik dus (met alles drbij) in
<? function leeftijd($geb[1],$geb[2],$geb[3]){ // functie maken $dag,$maand,$jaar dat zijn de variablen die ge moet opgeven
$dag2 = date('d'); // huidige dag
$maand2 = date('m'); //huidige maand
$jaar2 = date('Y'); //huidig jaar
$jaar3 = $jaar2 - $geb[3]; // huidig jaar - opgegeven jaar geeft $jaar3
$maand3 = $maand2 - $geb[2]; // huidige maand - opgegeven maand geeft $maand3
if ($maand3 < 0){$jaar3 --;} // als maand 3 kleiner is dan nul bv: 03 - 04 dan doet hij der nog een jaar af want dan is hij bv nog geen 16
elseif ($maand3 == 0){ // anders als bv: $maand en $maand2 gelijk zijn aan 04 dan zijn we in de juist maand
if($dag2 < $geb[1]){$geb[3] --;} // dan kijken we naar de dag => als de opgegeven dag kleiners is dan de huidige dag dan doet hij ook een jaar deraf want dan is hij nog niet jarig
}
return $jaar3;
}
?>
<? function leeftijd($geb[1],$geb[2],$geb[3]){ // functie maken $dag,$maand,$jaar dat zijn de variablen die ge moet opgeven $dag2 = date('d'); // huidige dag $maand2 = date('m'); //huidige maand $jaar2 = date('Y'); //huidig jaar $jaar3 = $jaar2 - $geb[3]; // huidig jaar - opgegeven jaar geeft $jaar3 $maand3 = $maand2 - $geb[2]; // huidige maand - opgegeven maand geeft $maand3 if ($maand3 < 0){$jaar3 --;} // als maand 3 kleiner is dan nul bv: 03 - 04 dan doet hij der nog een jaar af want dan is hij bv nog geen 16 elseif ($maand3 == 0){ // anders als bv: $maand en $maand2 gelijk zijn aan 04 dan zijn we in de juist maand if($dag2 < $geb[1]){$geb[3] --;} // dan kijken we naar de dag => als de opgegeven dag kleiners is dan de huidige dag dan doet hij ook een jaar deraf want dan is hij nog niet jarig } return $jaar3; } ?>
klopt 't script zo heb ik nu wat ik wil hebben???
|