login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

functies

Offline Dennisvb - 24/09/2004 08:15
Avatar van DennisvbMySQL ver gevorderde Hoi iedereen,

Ik zit een lange tijd met een vraag:
Wanneer kan je functies nu gebruiken en wat voor nut heeft het?
Graag met voorbeeld, dan snap ik het eerder ;)

Bedankt, Dennis

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline twopeak - 24/09/2004 08:43
Avatar van twopeak Gouden medaille

PHP ver gevorderde
functies:

wanneer je in 1 script meerdere keren dezelfde acties moet doorlopen (of wanneer meerdere scripts eenzelfde"set acties" moeten aanroepen)

Concreet voorbeeld: op mijn site is er een nieuwsscript en een gastenboek, beiden gebruiken UBB en smileys.

Ik heb dus in een bestand functies.php een functie gezet voor UBB en een functie voor smileys. Beide scripts roepen functies.php aan en kunnen gebruik maken van de functies.
Offline Thomas - 24/09/2004 09:16
Avatar van Thomas Moderator Ook helpen functies je code beter leesbaar te maken.

Ik heb bijvoorbeeld een functie voor het uitvoeren van een query.
In deze functie kun je een fetch_methode kiezen (fetch_row is default), de resultaten worden opgeslagen in een array; wanneer er fouten optreden, word in een speciaal veld in dat array een foutmelding geplaatst - foutmeldingen worden onderdrukt. Aan het einde van de functie (wanneer het array met resultaten gevuld is) word het query resultaat vrijgegeven.

In plaats van
  1. <?php
  2. $query = ...;
  3. $res = mysql_query(...);
  4. while($row = mysql_fetch_...($res)) {
  5. ...
  6. }
  7. ?>

heb je dus:
  1. <?php
  2. $arr = query(je_query, 1); // fetch assoc
  3. ?>
Offline maestro - 24/09/2004 13:29
Avatar van maestro HTML gevorderde Als je dezelfde functie op meerdere pagina's wil gebruiken, kan je zelfs de functie includen. Als je dan iets aan de functie wil veranderen, heb je maar je .inc te veranderen ipv op alle pagina's je code te veranderen.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.205s