login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Ik heb hulp nodig bij sessies!!

Offline simontjeuh - 12/02/2005 14:14
Avatar van simontjeuhHTML interesse Die tutorial (soory voor de scripter ervan) is nogal moeilijk voor mij, ik snap er niets van... kan iemand me zeer duidelijk en met veel uitleg zeggen hoe je sessies maakt (het is voor een loginscript)...

Alvast bedankt

Simon

20 antwoorden

Gesponsorde links
Offline b4nkr0bz0r - 30/11/1999 00:00
Avatar van b4nkr0bz0r PHP gevorderde aangezien je voorzichtig met cookies & sessies om moet gaat zouden er geen makkelijke tut's zijn. of de tut's sucken zwaar hard.rnrnen anders ligt het toch echt aan jouw... want de meeste mensen vinden die tut wel goed toch
Offline simontjeuh - 30/11/1999 00:00
Avatar van simontjeuh HTML interesse ik weet het, ik ben dom rnmaar kan ik het helpen dat die codes van php zo moeilijk zijn voor me, ik wil het leren maar ik kan veel beter iets leren als ik het uitgelegd krijg, en niet op papier maar al spreken, zo kan ik dingen veel beter onthoudenrnrnbegrip daarvoor graagrnrnSimon
Offline SlashDotCom - 30/11/1999 00:00
Avatar van SlashDotCom Lid je kan miss eens naar een bib gaan en eens rondzien of ze daar geen boeken over php hebben rnHet kan zijn dat het daar makkelijker staat uitgelegd a.d.h.v. voorbeelden.rnKvind wel jammer dat deze tutorials geen voorbeelden bevatten zodat je dat is kan uittesten hoe het in mekaar zit. kzen zelf ook bezig me php te lere )
Avatar van simontjeuh HTML interesse goed dat jij me begrijpt SlashDotCom rnzo denk ik er ook over...rnrnSimon
Offline b4nkr0bz0r - 30/11/1999 00:00
Avatar van b4nkr0bz0r PHP gevorderde ik kraak je helemaal niet af dat je n00b bent, ben het zelf ook...maar je moet goed omgaan met sessies, en het kan dus eigenlijk niet makkelijker.rnrnje kan idd het beste een boek lenen in de bib of kopen, want wij weten ook niet wat je wel en wat je neit kan.rnrn- b4nkr0bz0r
Offline Rens - 30/11/1999 00:00 (laatste wijziging 30/11/1999 00:00)

Crew algemeen
sessies makenrnrnAls eerste start je de sessie met [url=www.php.netsession_start]session_start();[url].rnDeze functie komt als allereerste, dus voor je ook maar iets krijgt dat output levert.rnrnOm een sessie te maken, hoef je maar 1 ding te doenrn$_SESSION['sessienaam'] = 'sessiewaarde';rnDan maakt PHP de sessie genaamd 'sessienaam' aan.rnIn de sessie 'sessienaam' komt dan de waarde 'sessiewaarde' te staan.rnDe waarde staat nu opgeslagen in een sessie.rnrnOm vervolgens dezelfde sessie weer uit te lezen, doe je het zornecho $_SESSION['sessienaam'];rnDe sessie die we hebben aangemaakt, in het stukje hiervoor, genaamd 'sessienaam', echo'en we nu op het scherm.rnNu zal de waarde 'sessiewaarde' op het scherm komen.rnrnWas het zo duidelijk) rnZo niet, hoor ik graag wat je niet duidelijk vind.rnDan zal ik het proberen duidelijker uit te leggen.
Avatar van simontjeuh HTML interesse dus, als ik het goed begrijp met de sessie de naam krijgen van de bepaalde gebruiker die inlogt. En de naam van de sessie moet veranderen bij iedere andere gebruiker, klopt dat ongeveer
Offline Rens - 30/11/1999 00:00

Crew algemeen
Neej, een sessie geld maar voor 1 gebruiker.rnDus je kunt meerdere sessies dezelfde naam geven.rnDus voor een gebruiker welniet is ingelod bijvoorbeeldrn$_SESSION['login'];rnrnEn dan om te checkenrnif(IsSet($_SESSION['login']))rnrnDus je kunt de sessienaam 'login' gewoon voor elke gebruiker gebruiken.
Offline simontjeuh - 30/11/1999 00:00 (laatste wijziging 30/11/1999 00:00)
Avatar van simontjeuh HTML interesse maar dan krijgt iedereen toch dezelfde sessie, het is toch niet de bedoeling dat iedereen dezelfde waardes voor geld enzo krijgt, dit begrijp ik ff niet...rnrnEDIT 16.10 Is het nodig dat je IsSet gebruikt, waarvoor dient dat eigenlijk, Joel gebruikt het om te controleren of een veld leeg is of niet....rnrnEDIT 16.11 Of moet je cookies gebruiken om andere waardes te geven aan andere spelers Zoja, waarvoor dienen sessies dan nogrnrnEDIT 16.13 Ik weet het, volgens jullie stel ik domme vragen, maar ik begrijp er nou echt niets van. Voor mij is dat niet zo gemakkelijk begrijpbaar als voor Joel, Fangorn, ...

Crew algemeen
Neej, de sessies zijn per user verschillend.rnDan krijg wel iedereen dezelfde sessienaam, maar die hebben per user verschillende waardes.rnrnDie IsSet is gewoon om te kijken of een var welniet geset is.rnAls je dat niet doet, en je hebt error_reporting(E_ALL); krijg je vieze errors.rnrnEnnuh, domme vragen bestaan niet he;-) rnKunt beter iets vragen wat je moeilijk vind en het goed doen, als het niet vragen en het totaal verkeerd doen.rnGoed leren == goed doen
Avatar van simontjeuh HTML interesse kun je me een voorbeeld geven van hoe je dat nou precies doet
Offline Maarten - 30/11/1999 00:00 (laatste wijziging 30/11/1999 00:00)
Avatar van Maarten Erelid Sessie werken als volgtrnWij spelen samen een spel.rnJij krijgt een blaadje, en daarop staat Simon.rnIk krijg een blaadje, en daarop staat Maarten.rnrnTijdens het spelen van het spel wordt je blaadje plots gevraagd. Men ziet - bij jou staat er Simon, dus jij krijgt alle Simon-gegevens. Bij mij staat er Maarten, ik krijg alle Maarten-gegevens...rnrnZo kun je sessies voorstellen.rnOm met sessie te werken, moet je eerst je doos met blaadjes open doen prn[code]phprnsession_start();rn[code]Dat moet bovenaan iedere pagina.rnrnBij het inloggen geef je een blaadje aan die mensenrn[code]phprn$_SESSION['naam'] = $_POST['naam']; in dit geval zou je dus via een formulier werkenrn[code]rnrnDan wil je iets opvragen.rnJe voert dus een query uitrn[code]phprn$query = mysql_query(SELECT FROM tabel WHERE naam='.$_SESSION['naam'].'); op deze manier worden enkel de juiste gegevens eruit gehaald.rn$data = mysql_fetch_assoc($query);rnrnecho $_SESSION['naam'].' heeft '.$data['punten'].' punten.'; zo halen we bijvoorbeeld de punten van deze persoon eruit.rn[code]rnrnrnDat is dus heeel simpel uitgelegd, er komt nog meer bij kijken als je een veilig loginding wilt, maar dit is dus echt de basis basis basis basis. Heel basis dus p Simpeler kan ik het echt niet uitleggen, bekijk enkele voorbeelden zou ik zeggen, dan moet het wel lukken )
Avatar van simontjeuh HTML interesse [code]rnphprn$_SESSION['naam'] = $_POST['naam']; in dit geval zou je dus via een formulier werkenrnrn[code]rnwat stelt naam voor is dat de username

Crew algemeen
dat stelt dit voorrnrner is een formulier met een veld, genaamd 'naam'.rnals je het formulier submit, haalt dat 'script' de naam op, en zet het in de sessie 'naam'.rnrndus eigenlijk volgens murfy's voorbeeldrnje schrijft de naam van degene op een nieuw blaadje
Offline Maarten - 30/11/1999 00:00
Avatar van Maarten Erelid Jah daar komt het op neer ja p Wel een stom verhaal maar ik zou niet weten hoe ik het anders kan voorstellen...
Avatar van simontjeuh HTML interesse dus het is toch de username...rn[code]rn form method=post action=logaction.phprn table width=100% border=0 cellspacing=0 cellpadding=0rn trrn tdfont face=Arial size=3 color=whiteUsernamefonttdrn trrn trrn tdinput type=text name=usernametdrn trrn trrn tdfont face=Arial size=3 color=whitePasswordfonttdrn trrn trrn tdinput type=password name=passwordtdrn trrn trrn tdinput type=submit value=Login name=Logintdrn trrn fontrn tablern formrn[code] rndit is de form die ik gemaakt heb, hoe moetrn$_SESSION['naam'] = $_POST['naam']; er dan uitzien rnnaam --

Crew algemeen
[code] checks en je formulier ensowrnrn als alles goed isrn$_SESSION['naam'] = $_POST['username'];rn of, uit de databasern$_SESSION['naam'] = $aFetch['username'];rn even ervaan uitgaande dat je bij je while loop, de var $aFetch neemtrnrn[code]
Avatar van simontjeuh HTML interesse hoe verwerk ik dit in een pagina, nu begrijp ik het goed, maar waar moet alles staanrn[code]rnphprnsession_start();rnrn[code] rndit moet bovenaan de pagina (iedere pagina)rnrn[code]rnphprn$_SESSION['naam'] = $_POST['username'];rnrn[code]rnwaar moet dit

Crew algemeen
Dat kan overal waar je een nieuwe sessie aan wilt maken.rnDat is dus niet plaatsgebonden, net als session_start();
Offline Wijnand - 30/11/1999 00:00 (laatste wijziging 30/11/1999 00:00)
Avatar van Wijnand Moderator ok.. je begint de pagina met session_start() lijkt me logisch. En dan kun je overal in je script $_SESSION['naam'] = $_POST['username'] gebruiken. Maar ik gok dus dat die in het gedeelte komt waar de verwerking van een formulier ingezet is. rnrndus zoietsrnrn[code]phprnsession_start();rnrnif (IsSet($_POST['submit']))rn{rn hier je verwerking van het formulierrn $_SESSION['naam'] = $_POST['username'];rn}rnelsern{rn hier een formulierrn}rn[code]
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.205s