login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

$insert word niet uitgevoerd

Offline Duikboot - 06/02/2005 21:18 (laatste wijziging 06/02/2005 21:19)
Avatar van DuikbootGrafische gevorderde Hey,
Ik heb ineens een probleem met mijn insert query. Van het een op het andere moment deed het ding ineens niets meer. Na de submit krijg ik wel een melding dat alles goed gegaan is, maar er is geen nieuwe rij toegevoegd. Ook niet eentje met allemaal lege kolommen. Volgens mij is dit ineens gebeurt, of ik moet onbewust de page vervangen hebben, wat me nogal sterk lijkt. Ik zal het stukje code geven wat niet werkt. Ik krijg ook geen error op line zoveel, dus waar ik moet beginnen is me ook onduidelijk omdat het eerst wel gewerkt heeft.

1. <?
  2. if ($_POST[submit]) {
  3.  
  4. if ($_POST['titel'] == "" || $_POST['url'] == "" || $_POST['thumb'] == "" || $_POST['movieid'] == "" )
  5. {
  6. echo "Je hebt niet alles ingevuld!<br><a href=\"javascript:history.go(-1)\">Klik hier om terug te gaan</a>";
  7. }
  8. else {
  9. $insert = "INSERT INTO posters (id, titel, url, thumb, movieid) VALUES ('', '$_POST[titel]', '$_POST[url]', '$_POST[movieid]')";
  10. $query = mysql_query($insert);
  11. echo "De poster is succesvol toegevoegd!<br>Klik <a href=\"adm_addposter.php?id=$fid&m=movie&fid=$fid\">hier</a> om nog een poster toe te voegen";
  12. }
  13. }
  14. else
  15. {
  16. // formuliertje komt hieronder maar heb ik weggelaten
  17. ?>

8 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Maarten - 06/02/2005 21:26
Avatar van Maarten Erelid $query = mysql_query($insert) or die(mysql_error());

van maken?
Offline Malus - 06/02/2005 21:27 (laatste wijziging 06/02/2005 21:27)
Avatar van Malus Lid Hij geeft meschien wel een error als je dit diet:

1. <?
  2. if ($_POST[submit]) {
  3.  
  4. if ($_POST['titel'] == "" || $_POST['url'] == "" || $_POST['thumb'] == "" || $_POST['movieid'] == "" )
  5. {
  6. echo "Je hebt niet alles ingevuld!<br><a href=\"javascript:history.go(-1)\">Klik hier om terug te gaan</a>";
  7. }
  8. else {
  9. $insert = "INSERT INTO posters (id, titel, url, thumb, movieid) VALUES ('', '$_POST[titel]', '$_POST[url]', '$_POST[movieid]')";
  10. $query = mysql_query($insert) or die (mysql_error()); ;
  11. echo "De poster is succesvol toegevoegd!<br>Klik <a href=\"adm_addposter.php?id=$fid&m=movie&fid=$fid\">hier</a> om nog een poster toe te voegen";
  12. }
  13. }
  14. else
  15. {
  16. // formuliertje komt hieronder maar heb ik weggelaten
  17. ?>

toevoeging:
Alweer een nutteloos bericht van mij:s
Offline Duikboot - 06/02/2005 21:31 (laatste wijziging 06/02/2005 21:34)
Avatar van Duikboot Grafische gevorderde Column count doesn't match value count at row 1

Die error krijg ik nu, dus er klopt iets niet met die kolommen in de db? Of zit ik er nu naast?
Offline Maarten - 06/02/2005 21:54 (laatste wijziging 06/02/2005 21:54)
Avatar van Maarten Erelid Jah ff kijken:

INSERT INTO bla ([5 items]) VALUES ([4 items])

klopt dus niet. Meestal is id toch auto_increment, dus die kan je direct weglaten..
Offline Duikboot - 06/02/2005 22:38
Avatar van Duikboot Grafische gevorderde Ik zie het ja, moest nog $_POST[thumb] bij. Die had ik later toegevoegd en blijkbaar aan de andere kant vergeten. Nu werkt het, thx
Offline Maarten - 06/02/2005 22:40 (laatste wijziging 06/02/2005 22:40)
  1. $insert = "INSERT INTO posters (titel, url, thumb, movieid) VALUES ('".$_POST['titel']."', '".$_POST['url']."', '".$_POST['thumb']."', '".$_POST['movieid']."')";
Dit is trouwens de juiste vorm...
Offline Thomas - 06/02/2005 23:44 (laatste wijziging 06/02/2005 23:44)
Avatar van Thomas Moderator Het heeft overigens alleen zin om het resultaat van een INSERT-query op te vangen als je iets met het resultaat (boolean die aangeeft of de INSERT-operatie is geslaagd) doet he ?

Bijvoorbeeld:

1. $query = "INSERT INTO table(...) VALUES (...)";
  2. $result = mysql_query($query) or die(mysql_error());
  3. echo "Item ".($result ? "" : "<b>niet</b> ")."succesvol toegevoegd!";
Offline xSc - 07/02/2005 19:55
Avatar van xSc Onbekend Wat is dit nu weer :S

if ($_POST['submit'])
{
?

Dat kan toch wel heel wat netter. Verder gebruiken we geen or die(), maar handelen we fouten netjes af. Ook echoën we html tussen ' zodat we niet onnodig te hoeven escapen ....
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.227s