Je kan hier met een api werken. Zij vragen een url op en geven d.m.v. $_GET parameters op en dan kan je bijvoorbeeld een xml file terug geven met de juiste informatie.
API is gewoon een naam voor een script dat op basis van parameters de juiste informatie terug geeft.
Maak gewoon een PHP script dat op basis van de parameters in de URL de juiste informatie uit de database haalt en dit als een xml bestand terug stuurd.
Ik wil op basis van een aantal parameters de XML genereren en teruggeven. (Bijvoorbeeld: username, password, versie, soortmethode, variabele1, variabele2)
Hoe kan ik dat het veiligst doen? (het aanroepen van de API met deze gegevens?)
Ja inderdaad, hier moet je een webservice voor gebruiken. Er zijn verschillende mogelijkheden van protocols maar uiteindelijk blijft het principe toch hetzelfde. Dus zoek eens op SOAP of REST en dan vind je genoeg voorbeelden. Probeer zelf wat uit, en als je er niet uitkomt kan je hier wat code posten en vragen wat er mis is. Het is niet de bedoeling dat de mensen van dit forum al je code schrijven.
Wat bedoel je met "een standaard bieden aan third partys". Wat je ook kan doen is users aanmaken voor je databank en deze dan rechten toekennen, dan kunnen ze rechtstreeks select queries op je databank uitvoeren, maar ze kunnen geen gegevens CUD-opdracht doen.
roy - 13/01/2010 01:01 (laatste wijziging 31/01/2010 12:52)
PHP gevorderde
Het mooiste zou zijn als ook websites gemaakt in een andere taal hier eenvoudig van gebruik kunnen maken.
Ik vraag me af of het volgende mogelijk is:
genereer stuk XML met parameters.
geef de XML mee aan een URL. Bijvoorbeeld:
jesite.nl/xmlparser.php?xml=jegegenereerdexml
Het resultaat van die aanroep is een XML bericht die vanuit iedere taal te lezen is.
Mijn vraag is: Hoe kan ik netjes/veilig die XML meegeven aan de URL?
dat hoeft niet. Je kunt ook iets van een cURL functie maken (omdat file_get_contents() niet overal mag), die aanbieden, en dan is t gewoon een kwestie van die php pagina uitlezen die je xml heeft gemaakt
roy - 31/01/2010 13:17 (laatste wijziging 18/02/2010 23:40)
PHP gevorderde
Het mooiste zou zijn een stukje XML sturen naar mijn XML parser en dan weer XML terug geven. Dit kan door JAVA/ASP/PHP/Javascript eenvoudig gebruikt/gelezen worden.
Mijn vraag is: Hoe kan ik netjes/veilig die XML meegeven aan de URL?
OF: kan dat alleen gedaan worden door losse variabelen mee te geven in te URL?
Bijvoorbeeld:
Website 1 (gemaakt in PHP)
Website 2 (gemaakt in .NET)
Website 3 (gemaakt in Java)
Website 4 (gemaakt in Ruby)
Willen gebruik maken van mijn webservice, die XML terug geeft.
Hoe kan ik dat het beste doen.
De bedoeling is dat de andere websites ook een aantal variabele meegeven. (authorizatie, methode, parameters)
met welke tech niet kan ik dat doen? Het is de bedoeling dat mijn website/webservice in PHP wordt gemaakt.
Via POST of GET moet dat als het goed is gewoon te doen zijn (ik raad post aan). Maak een standaard, met daarin opties, authentication en de zoek/select query (of iets dergelijks). Zo moeilijk kan het niet zijn, je parst dat met een standaard XML Parser en voila!
roy - 19/02/2010 14:02 (laatste wijziging 19/02/2010 17:18)
PHP gevorderde
Maar het is niet mogelijk dat die andere websites op 1 of andere manier XML naar mijn webservice/website sturen?
Maar het is niet mogelijk dat die andere websites op 1 of andere manier XML naar mijn webservice/website sturen?
dus, het kan alleen met parameters in de URL??
Elke programmeertaal die jij hebt genoemd heeft een manier om externe bestanden aan te passen; cURL, file_get_contents, urllib etc. Deze kunnen dan ook POST en GET variabelen meesturen.
Als je echt wilt, kan je raar gaan doen en bijvoorbeeld met Google.be: Sockets gaan werken, maar dat raad ik af
Uhm, nee, ik kan niet zo goed Javascript, en helemaal geen .NET
XML, bedoel je toch? Geen XMP Daarvan uitgaande:
In het scriptje xml.php kan je nu gewoon de POST variabele 'xml' uitlezen en die parsen met elke willekeurige PHP XML library ofzo. (Google.be: PHP en XML)