Ik ben bezig met 1 forum en ik heb 1 probleem, namelijk: ik moet een query maken die er voor zorgt dat:
- sticky's bovenin komen
- de topics geordend worden op de datum van de laatste posts die ze hebben...
En ik heb geen idee hoe ik dit doe, heb google al rond geneusd en hier al rond gekeken maar kon geen antwoord op mijn vraag vinden.
SELECT kolommen FROM tabel ORDER BY sticky DESC, lastpost DESC
SELECT kolommen FROM tabel ORDERBY sticky DESC, lastpost DESC
is maar voorbeeld, maar ik veronderstel dat je met meerdere tables werkt, in dat geval ga je wat meer informatie moeten geven over de layout van je database
Op mijn forum heb ik het zo gedaan:
Wanneer iemand een reactie post wordt het dus in de tabel 'reacties' geplaatst. (met datum enzo) Maar, de tabel 'topics' wordt ook upgedate (dat topic), de kolom 'laatstereactie' (dit moment dus).
En dan kan je gewoon met 1 tabel sorteren, ipv 2 zoals jij nu wilt doen.
ja ik snap ook niet waarom je het jezelf moeilijk maakt, volg voltrex zen voorbeeld, het is altijd beter om even na te denken over het design van je database, kan je anders nadien serieuze problemen tegenkomen, je kan beter een stuk papier nemen en het uittekenen wat je juist wilt en van daaruit optimaliseren.
anders voeg je er gauw een veldje zodat je och de startdatum hebt en dan bij het nieuwe veld de laatste datum van de reacties
@ Voltrex,
Maar dan sla je dubelen gegevens op en dat is wat ik de vorige keer van mensen op phphulp juist niet mocht doen. Dit was "Onnodig"
Dus probeer ik me nu aan hun tips te houden word hier het andere aangeraden
Maar hier even me database:
Topic
- id
- sub_id
- poster_id
- status
- views
- titel
- bericht
- datum
- sub_id
- topic_id
- poster_id
- bericht
- datum
Hoop dat jullie hier wat mee kunnen,,,
Ohja en voordat ik de vraag krijg waarom ben je niet meer bij phphulp :P, de site begint me te irriteren vanwege zijn sloomheid XD
@ Voltrex,
Maar dan sla je dubelen gegevens op en dat is wat ik de vorige keer van mensen op phphulp juist niet mocht doen. Dit was "Onnodig"
Dus probeer ik me nu aan hun tips te houden word hier het andere aangeraden Â
Maar hier even me database:
Topic
- id
- sub_id
- poster_id
- status
- views
- titel
- bericht
- datum
- sub_id
- topic_id
- poster_id
- bericht
- datum
Hoop dat jullie hier wat mee kunnen,,,
Ohja en voordat ik de vraag krijg waarom ben je niet meer bij phphulp :P, de site begint me te irriteren vanwege zijn sloomheid XD
Gr,
Je kan alsnog beter je tabel topic aanpassen, anders ga je uit 2 tabellen informatie halen, wat bij een groot forum gigantisch traag gaat werken
Maak in je tabel 'topics' nog 2 velden ipv status: sticky en lockt.
Zo kan je dan ordenen op 'sticky DESC, last_datum DESC'.
(anders gaat het raar doen met gesloten topics, kijk naar het topic dat ik vermelde in mijn eerste post).