login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Structuur database (Opgelost)

Offline JLT - 30/10/2009 14:06
Avatar van JLTPHP interesse Dag iedereen!

Op het moment ben ik bezig met het opzetten van een nieuwe website. Hier komt alleen wel vrij grote database achter te hangen. Op zich geen probleem, maar ik heb hier niet heel veel ervaring mee, vandaar mijn vraag.

De bedoeling is dat ik straks gemakkelijk en snel de database kan doorzoeken met een autosuggest (AJAX) zoekmachine. Is het dan verstandig om één tabel te maken, zoals hieronder. Of kan ik dan beter per merk, zijn er 5, een tabel maken. Elk merk heeft ongeveer 750 producten.

Dus 1 lange tabel met 3.750 producten of 5 tabellen met ieder 750 producten. Wat is handiger en vooral wat is sneller zoeken?

Voorbeeld tabel
id - naam - naam2 - merk - kleur -

Alvast bedankt!

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline ArieMedia - 30/10/2009 14:10
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
1 tabel met alle producten is veel beter, en dan een aparte tabel aanmaken voor merken.

3750 records is nog verschrikkelijk klein, pas als richting een miljoen records gaat mag je je zorgen gaan maken over snelheid.

Als je trouwens een INDEX toevoegt helpt dat ook wat mee aan de snelheid :-)
Offline Stefan14 - 30/10/2009 14:46
Avatar van Stefan14 PHP gevorderde Inderdaad 1 tabel, dat kan makkelijk voor de aantallen die jij noemt.

Pas wanneer je over miljoenen records gaat spreken, wordt het een ander verhaal.
Ik heb ook databases draaien met enkele honderdduizenden records per tabel.

Zolang je de juiste indexes toevoegt is dit allemaal geen probleem.

Wat ik wel zou doen is een aparte tabel maken voor je merken, waarna je vervolgens het id van het desbetreffende merk in je productentabel zet.
Op deze manier kun je makkelijk merken toevoegen of wijzigen zonder tig records te moeten aanpassen.
Offline ArieMedia - 30/10/2009 14:48
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
Stefan14 schreef:
Inderdaad 1 tabel, dat kan makkelijk voor de aantallen die jij noemt.

Pas wanneer je over miljoenen records gaat spreken, wordt het een ander verhaal.
Ik heb ook databases draaien met enkele honderdduizenden records per tabel.

Zolang je de juiste indexes toevoegt is dit allemaal geen probleem.

Wat ik wel zou doen is een aparte tabel maken voor je merken, waarna je vervolgens het id van het desbetreffende merk in je productentabel zet.
Op deze manier kun je makkelijk merken toevoegen of wijzigen zonder tig records te moeten aanpassen.
Je zegt dus precies hetzelfde wat ik zeg, alleen de laatste regel is een toevoeging :')

Maargoed, ondersteund wel weer mijn verhaaltje xD
Offline JLT - 01/11/2009 11:03
Avatar van JLT PHP interesse Bedankt voor de reacties! Ik zal de merken scheiden in een andere tabel. Sowieso voeg ik altijd een index aan tabellen toe.

Thanks!!
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.175s