login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

kalender + database

Offline gamer17nl - 22/08/2009 17:38 (laatste wijziging 22/08/2009 17:41)
Avatar van gamer17nlNieuw lid Beste lezers,

Ik ga binnenkort een website maken voor iemand die 2 vakantie huisjes in Tsjechie heeft.
De website zelf is geen probleem,
alleen graag zou ik de mogelijkheid erin willen maken dat je een soort kalender krijgt te zien met 2 kleuren.
1 kleur voor als het nog vrij is en 1 kleur als het al bezet is.
Via een admingedeelte moet het dan te zijn bewerken.
Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dit wil gaan maken,
was al wel zover dat het met php en mysql zou gaan gebeuren,
maar verder ben ik nog klein beetje leek in dit soort dingen.

Is er misschien iemand die hiervoor een script heeft wat ik naar mijn wensen kan aanpassen of eventueel nog wat dingen kan uitbreiden o.i.d. ?

Alvast bedankt!

Groeten,
Martijn

1 antwoord

Gesponsorde links
Offline MiST - 22/08/2009 21:38
Avatar van MiST Lid Mijn ervaringen met kalenders zijn dat ze nogal een irritant werkje zijn om te maken...
Ben er zelf 1 aan het maken met behulp van Zend Framework. Dat versnelt wel wat zaken, maar het wil niet zeggen dat je het niet zonder kunt .;

Wat ik ook wilde, ik ben er nooit in geslaagd om lage-complexiteit-kalenders te maken... (want ik weiger javascript te gebruiken)...

Er zijn enkele dingen waar je rekening mee moet houden..
1) de offset voor je kalender. Dit is de weekdag van de eerste dag van de maand - 2 (als je zondag als nul neemt)
Probleem hiermee is dat je -2 kan krijgen als de 1e op een zondag valt. FIX: lang leve modulorekenen (weekdag + 5) % 7
2) dan moet je het aantal rijen bepalen... dat doe je door op te halen hoeveel dagen de maand telt. neem de eerste van de volgende maand en trek een dag af. haal van die timestamp de dag op en je hebt een aantal 
aantal rijen = ceil((dagen + offset + 1) / 7)

En dan heb je alles. 2 for loops. Rijen en dagen. Elke keer een nieuwe mktime maken, en controleren tegen je database...
als 't bezet is maak je de cel rood, anders maak je ze groen 

Voor dit alles maak je best gebruik van date() en mktime()

Hopelijk is dit een hulp? 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.242s