login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Databasemodel

Offline Interwebz - 02/02/2009 15:22
Avatar van InterwebzNieuw lid Hallo,
voor school hebben wij een taak om een programmatje te schrijven in php met behulp van een DB (mysql).
Maar we zouden graag eerst eens horen hoe andere mensen het zouden aanpakken. Het programma dient om vervanglessen en studieuren toe te wijzen. Als er een leerkracht afwezig is moet het programma zelf suggesties geven over wie er vervangles kan geven. Zodien er geen vervangles kan gegeven worden moet er worden gekeken welke leerkrachten vrij zijn en toezicht kunnen houden.

We zouden graag willen weten wat voor DB-model jullie zouden gebruiken om dit te kunnen realiseren.

De volgende gegevens zouden in de DB zitten.

- Gegevens leerkrachten
- Gegevens Klassen
- Lessenrooster

Alvast bedankt voor de feedback.

10 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Tuinstoel - 02/02/2009 15:24
Avatar van Tuinstoel PHP expert Ik wil niet raar gaan lopen doen maar krijg je daar op school geen uitleg uit, of zeggen de docenten van zoek het maar uit, terwijl ze er zelf geen kloten van bakken? Ik zou ze eerst zelf even confronteren.

Maar de opzet lijkt me verder best simpel, ik denk dat je model op basis van de tabellen wel klopt.
Offline denniseik - 02/02/2009 15:25 (laatste wijziging 02/02/2009 15:28)
Avatar van denniseik Lid 4 tabellen maken bv:
- leerkrachten met hun rooster
id
vak
tijd (welk uur is het vak

- klassen met hun rooster
id
vak
tijd (welk uur is het vak

- lessenrooster
id
vak
tijd (welk uur is het vak

- uitval
id
uitval (vak dat uitvalt)
tijd (welk uur)


stel 'nederlands' valt uit -> vak = nederlands
uitval = nederlands

dan maak je iets van bv 'if nederlands = uitval' dat het dan weergeven wordt bijvoorbeeld
Offline ranco - 02/02/2009 15:55
Avatar van ranco PHP gevorderde 1. Welke gegevens heb je nodig?
2. Ontwerp ter ondersteuning eventueel formulieren/schermen welke uit je programma moeten kunnen komen.
3. Voeg gegevens uit stap 1 en 2 samen en je kan gaan normaliseren.
4. Stel een datadictionary op
5. Maak een ERD
6. Voila! Programmeren maar!
Offline GHeremans - 02/02/2009 15:58
Avatar van GHeremans Nieuw lid Beste Tuinstoel,

Hierbij even een reactie van "de docent"  

Het is mijn doel om mijn leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op een "leven" als programmeur. Het opzoeken, raadplegen en verwerken van internetbronnen is mijn inziens een cruciale vaardigheid voor elke programmeur.

Een programmeur moet rendabel zijn voor zijn werkgever. Als je het warm water zelf opnieuw gaat uitvinden dan ben je dat niet met alle gevolgen vandien.

Bovendien vind ik het ook belangrijk dat mijn leerlingen in team leren werken. Een "Cavalier seule" instelling is "Not Done". Dit kan een team zijn in de nauwe zin(binnen de klas). Maar ook breder gezien worden (bv leren werken met mensen die je nog nooit gezien of gehoord hebt).

Verder vond ik vroeger de lessen waarbij de leerkracht alle "oplossingen" zo maar aangaf doodsaai. Vandaar dat ik graag heb dat mijn leerlingen zelf al eens op zoek gaan naar de oplossing van bepaalde problemen. Code "copy pasten" is voor niemand een uitdaging.

Verder hebben we tijdens de les uiteraard dit probleem al besproken en heb ik een mogelijke oplossing aangeboden. Mogelijk is er echter een betere oplossing. En jawel wij leerkrachten zijn ook maar mensen, mensen die niet alles weten en ook soms fouten maken. Vandaar dat ik er ook niet vies van ben om raad te vragen aan anderen en ja zelfs van mijn leerlingen nog graag bijleer!

Of ik er al dan niet "iets" bak moet je maar via een prive-bericht vragen aan m'n leerlingen.

Hopelijk is de opdracht nu wat verduidelijkt. Mocht je nog een positieve bijdrage hebben aan het gestelde probleem dan horen we dit graag!

Met vriendelijke groet
Offline ranco - 02/02/2009 16:46 (laatste wijziging 02/02/2009 16:47)
Avatar van ranco PHP gevorderde @ GHeremans:

Misschien niet de juiste plaats noch tijd om deze discussie te voeren... maar aangezien je dit onderwerp toch aanhaalt.

Zaken op internet opzoeken en zelf zaken ontdekken is prima mijn inziens. Maar dan dient er wel eerst een gedegen theoretische achtergrond aanwezig te zijn. Zonder basiskennis is het net of je naar iets op zoek bent... maar niet weet wat.

Een basis meegeven en hierna de leerlingen de wijde wereld insturen in prima. Verwacht niet van 'Het internet' dat wij uw leerlingen hierin gaan helpen om deze basiskennis te gaan verzamelen. U krijgt hier immers (en hopelijk voor u) een mooi salaris voor waar wij slechts elkaar 'collegiaal' ondersteunen.

Mochten zij echter gerichte vragen/problemen stellen en aangeven welke zaken zij al verricht hebben om dit te voorkomen dan is dit prima. Voor alle andere zaken hebben wij op het al zo beroemde internet 2 mooie afkortingen:RTFM & JFGI
Offline marten - 02/02/2009 16:47
Avatar van marten Beheerder Lees ook even:

http://www.yapf...ntwerp_101
Offline GHeremans - 02/02/2009 18:40
Avatar van GHeremans Nieuw lid @Ranco

Absoluut uw opmerking is terecht. De betrokken leerlingen hebben "normaal gezien" in hun schoolloopbaan reeds de nodige theoretische achtergronden gezien (oa. databasenormalisering enz....).

Over mijn salaris heb ik absoluut niet te klagen :-) Ik verwacht ook niet dat "het internet" de lessen kan vervangen, dat is gelukkig ook de bedoeling niet.

Wat ik wel verwacht is dat de leerlingen in staat zijn om nieuwe bronnen aan te boren en "oplossingen" kritisch kunnen beoordelen en evalueren.

Hoe dat zij dit doen wordt ook gevalueerd. Een opmerking die bv naar aanleiding van de eerste post is bv :"Verwacht niet dat anderen (gratis) gaan doen waar jij voor betaald wordt".

Uit ervaring kan ik zeggen dat men vaak meer succes heeft als je reeds een eigen oplossing aanbiedt waar je dan op- of aanmerkingne op vraagt.

Het "model" dat geschets werd in de eerste post is ruim onvoldoende om een volledige oplossing voor het probleem te formuleren.

Met vriendelijke groet,
Geert

Offline Martijn - 02/02/2009 20:28 (laatste wijziging 02/02/2009 20:34)
Avatar van Martijn Crew PHP ikzelf heb ook informatica gedaan op school, en als er iets was waar ik graag extra uitleg over had willen hebben is het hoe je een correct database in elkaar schuift, want na die ene les die ik er over had heeft me niet erg veel wijzer gemaakt, aangezien je even een denk patroontje moet worden aangeleerd.

But then again, ik ben een leerling, geen leraar alles heeft een reden.

En ik ben het er absoluut mee eens dat mensen moeten zoeken naar dingen op het internet, maar daar staat tegenover dat je wel moet weten wat je zoekt. Ik merk dat hier veel mensen zijn die iets zoeken, wat simpel te googlen is, maar alleen als je weet hoe het heet.
------------------
ontopic:
interwebZ, wat je moet doen als je een database samen gaat stellen, moet je even gaan denken wat samen kan.
In dit geval zou je een rooster tabel(uren +vak+klas) kunnen maken. Verder heb je dus een leraar (naam + vak)
Dan als iets wilt doen, kun je met de "vak" uit het rooster bij "leraar" zoeken naar de naam die het geeft
Verder is het altijd handig om een kolom ID te maken in elke tabel, auto_increment, dat is fijn voor de database, en later kun je dan makkelijk dingen baseren op id's ipv namen


edit: en een leraar op het forum erbij kan nooit kwaad 
Offline Wim - 02/02/2009 21:24 (laatste wijziging 02/02/2009 21:26)
Avatar van Wim Crew algemeen Nuja, ik vindt het niet slecht dat hij zijn lessen op deze manier geeft. Hoe leer je een taal? Door ze te spreken. Hoe leer je een programmeer of een scriptingstaal? Door er mee bezig te zijn, niet door het éénmaal te typen. Als je zelf naar je problemen moet gaan zoeken leer je hier veel meer van. De logica er achter kan je trouwens niet uit een boek leren!

Ik ben er dan ook van overtuigd dat mensen met een probleem (ook op deze website) meer zijn met enkele goede trefwoorden dan een kant en klare oplossing...

Bovendien mag elke school wel wat meer aandacht schenken aan het zoeken op internet. Niet simpel om uit te leggen lijkt me (vooral op gebied van de aandacht van de leerlingen houden), maar voor sommige leerlingen wel een noodzaak!
Offline Gerard - 02/02/2009 21:28
Avatar van Gerard Ouwe rakker Persoonlijk doet het mij erg veel deugd dat er op een dergelijke manier wordt omgegaan met webcommunities en dat de meerwaarde wordt ingezien. Het leren formuleren van de vraagstelling, opzoeken van informatie en leren van anderen is mijns inziens zeer zeker belangrijke competentie van leerlingen in het hoger onderwijs.

Daar wil ik dan toch nog wel even de netiquette van Sitemasters tegenaan gooien. Hoewel niet duidelijk gedocumenteerd hanteren we hier een policy dat de volgende informatie altijd aanwezig dient te zijn in de topic-start:
* Wat is het probleem?
* Wat is de gewenste eindsituatie?
* Wat heb je zelf al geprobeerd?
* Wat waren de resultaten hiervan?
* Wat zijn je eigen ideeën.

Helaas kan de topic-start nog niet al deze punten afvinken. Vandaar dat ik Maarten even wil vragen om zijn topic-start nog aan te passen en te verduidelijken waar nodig. Hoewel we hier de nodige kennis hebben van PHP, SQL en databases eisen we natuurlijk ook een zekere mate van inzet en meedenken van de topic-starter. Hij vraagt niet voor niets om hulp, maar dient ook niet de illusie te hebben dat hulp geboden wordt wanneer er weinig wordt aangeboden ter discussie.

Rest mij niets meer dan dhr Heremans te verwelkomen op het forum, samen met zijn studenten. Ik wil de leden die in discussie willen gaan over de inhoud van opleidingen graag vragen om dit vanaf nu in een privé bericht te doen, zodat de focus weer komt te liggen op de originele vraag van de topic-starter.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.2s