login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

verschillende gegevens in 1 veld

Offline daanlaan - 29/01/2009 17:23
Avatar van daanlaanMySQL interesse Ik heb een board waar een kolom friends in zit,
in elk veld van deze kolom kunnen meerdere id's staan van verschillende andere gebruikers die jouw vriend zijn gescheiden door een ;
ik moest zowieso al een aantal gegevens uit de tabel board halen dus hier is al een query voor, is er een manier om alle id's uit friends te halen nog, steeds door deze ene query? zo ja, hoe dan?

bedankt

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline nick5556 - 29/01/2009 17:32 (laatste wijziging 29/01/2009 17:36)
Avatar van nick5556 PHP beginner Je haalt gewoon de hele kolom friends eruit, en met php.net : explode haal je ze uit elkaar. Als je niet weet hoe dat werkt dat doe je zo:

1. <?php
  2.  
  3. $res = mysql_query("SELECT * FROM `table`");
  4. while($result = mysql_fetch_array($res)) // Hier maakt zet hij alle kolommen in een array, die aan te roepen is door $result['kolomnaam']
  5. {
  6. explode(';',$result['friends']); // explode op ;, en de kolom friends.
  7. }
  8. ?>

Of ben ik nou gek?

Nick.
Offline ranco - 29/01/2009 18:00
nick5556 schreef:
Of ben ik nou gek?

Nick.

Nee hoor.... dat is de enige echte oplossing 
Je hoeft je nog geen zorgen te maken  
Offline daanlaan - 29/01/2009 20:22 (laatste wijziging 29/01/2009 20:40)
Avatar van daanlaan MySQL interesse nja ik dacht ook iets met explode maar kon het nog niet precies in een query plaatsen zoals hier,

als ik het zo doe zegt hij gewoon "Array"

1. $qboard = mysql_query("SELECT friends FROM board WHERE gebruikers_id = '".$_SESSION['gebruiker']."' ");
  2. while($board = mysql_fetch_array($qboard))
  3. {
  4. echo explode(';',$board['friends']);
  5. }
Offline DenMette - 29/01/2009 22:06 (laatste wijziging 29/01/2009 22:07)
Avatar van DenMette PHP gevorderde Wat nick5556 zegde gaat over het feit hoe je het moet oplossen. Explode is een een string tot array omvormen. Daarna is het nog aan jou om hier verder op in te gaan.
PHP.net: explode
PHP.net: foreach
PHP.net: for

dit zou eventueel kunnen met een foreach in php.
Maar dit kan je beter zelf eens opzoeken.
Offline daanlaan - 29/01/2009 22:13 (laatste wijziging 29/01/2009 22:15)
Avatar van daanlaan MySQL interesse
DenMette schreef:
Wat nick5556 zegde gaat over het feit hoe je het moet oplossen. Explode is een een string tot array omvormen. Daarna is het nog aan jou om hier verder op in te gaan.
PHP.net: explode
PHP.net: foreach
PHP.net: for

dit zou eventueel kunnen met een foreach in php.
Maar dit kan je beter zelf eens opzoeken.

ja nu snap ik wat ik nog moet doen, maar hoe zou ik kunnen weten hoeveel getallen er tussen de ; zitten?

en btw er zit denk ik een foutje in het script van het forum, als je over een link gaat in een quote, dan gaat hij niet naar de juiste plats, of toch niet in FF, hij zet er de link van sitemasters voor
dan een kan ik een for loop maken met dat aantal
Offline DenMette - 31/01/2009 01:22
Avatar van DenMette PHP gevorderde PHP.net: count

Misschien kan je zelf even zoeken. Dit is een tel functie. Maar ik ben zeker dat je er zelf gaat uitkomen nu
Offline Arnold - 01/02/2009 17:09
Avatar van Arnold Nieuw lid Als ik jou was zou ik koppeltabellen gebruiken, dat is database technisch veiliger en het is nog redundant ook.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.224s