login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Zelf framework maken

Offline maigel - 18/01/2009 22:59
Avatar van maigelPHP beginner Hey sima's!

Ik ken OOP ongeveer, het is te zeggen, ik heb al veel theorie gelezen, ik snap het principe van classes, objecten etc maar ik heb er alleen nog niet zoveel ervaring mee (nog maar weinig gebruikt).

Nu ben ik van plan zelf een php framework te maken.
Maar ik weet niet goed waar te beginnen.
Ik heb al eens rond gesurfd maar echte tutorials vind ik ook niet.

Misschien dat jullie mij al een beetje op het juiste pad kunnen sturen.

Owja, ik ben van plan de MVC structuur te gebruiken aangezien me deze duidelijk en efficient lijkt.

Thx in advance  

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Stijn - 18/01/2009 23:42 (laatste wijziging 18/01/2009 23:43)
Avatar van Stijn PHP expert Leer design patterns.
Offline Maarten - 19/01/2009 00:54
Avatar van Maarten Erelid Het is een vraag als een ander, maar daar is niet direct een antwoord op te geven. Het 'probleem' is, er bestaan al een handvol degelijke frameworks in PHP, dus je zou toch willen bestaande frameworks overtreffen. Je kan dus eventueel eens kijken naar die bestaande, er trachten mee te werken en een nieuw framework ontwerpen, gebaseerd op jouw eventueel nadelige ondervindingen.

Het principe dat je kan hanteren:
- Libraries en config files inladen
- Models inladen
- Controllers inladen
- Views inladen en de controllers, die op zich gebruik maken van de models, daarop laten werken
- De gehele output in een templatesysteem gooien, die voor de globale layout zorgt
- Dat hele zootje optimaliseren voor de browser met een aantal fixes en verbeteringen
- Hello World.

Maar ik vrees dat er niet echt een standaard manier bestaat om frameworks te ontwikkelen. Ik heb indertijd zelf een keer eentje gemaakt, en ik ben begonnen met het nadenken over wat ik precies allemaal nodig had, en waar ik allemaal te lui voor was om het te ontwikkelen. Op die manier kan je een 'must-be-able-to' lijst opstellen (volgens mij is dat geen woord, bij deze dus wel) voor je framework. Daarna ga je logisch nadenken, hoe kan je dit allemaal bereiken op een zo snel, vlot en meest flexibele manier, en zo komt het uiteindelijk allemaal wel goed.
Offline marten - 19/01/2009 16:45
Avatar van marten Beheerder Ik loop met de gedachte om door middel van MVC een tutorial reeks te maken waarin een cms bouwen wordt behandeld. Dit is niet echt een framework maar in grote lijnen wordt het behandeld.
Offline maigel - 19/01/2009 17:52 (laatste wijziging 19/01/2009 18:20)
Avatar van maigel PHP beginner ik wil niet perse die andere overtreffen aangezien ik van plan ben het voor persoonlijk gebruik te maken.
Daarboven op is er ook nog een andere reden, namelijk dat ik al op veel plaatsen gelezen heb dat je enorm veel OOP ervaring opdoet door zelf een framework te maken, en deze ervaring kan ik altijd gebruiken ;)

@marten, dit lijkt me een goed idee, niet alleen voor mij maar misschien ook voor andere php'ers die net iets meer uit php willen halen

EDIT: ik heb deze link gevonden:
http://www.onla...intro.html
hier staan ook nog verdere links over implementing model, controller en view, dit is vrij uigebreid en kan mij mss al een beetje helpen.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.158s