login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Photogallery + reactiesysteem

Offline Martijn2008 - 26/11/2008 16:21
Avatar van Martijn2008PHP beginner Hallo allemaal,

Ik ben van plan een photogallery te gaan bouwen met daarbij een reactiesysteem. Nou zoek ik iemand die mij iets kan vertellen over de manier van bouwen. Waar zet ik de foto's? Produceer ik de thumbnails onder fly of zorg ik juist dat deze alvast in een aparte map staan? Wat is een goede mappenstructuur? Hoe plaats ik de reacties in de DB? Daarmee bedoel ik, hoe zorg ik dat de juiste reacties bij de juiste foto komen te staan?

Bedankt alvast voor jullie reacties !

8 antwoorden

Gesponsorde links
Offline gothmog - 26/11/2008 16:40
Avatar van gothmog Lid Het beste is van te voren thumbnails te generen, dus na het uploaden zodat de gebruiker hier geen last van heeft.
Dan zou je gewoon twee mappen kunnen maken:
foto/thumbs/
foto/original/

Als je het in twee verschillende mappen hebt, kun je de naam van het bestand hetzelfde laten, is een voordeel.
Bij thumb kun je gewoon doen: foto/thumb/'.$rec['bestandsnaam'].' bijv.

Bij iedere foto maak je een rij aan in de database met o.a.:
- id
- naam
- extensie
- breedte
- hoogte
- mime
- datum etc etc.

Reacties kun je dan een andere tabel voor hebben en die koppel je aan het id uit de foto-tabel. That's all! Je haalt de goede reacties op door bijv.:
mysql_query("SELECT * FROM reacties WHERE fotoid='".$huidigefotoid."'");
Offline Martijn - 26/11/2008 16:40
Avatar van Martijn Crew PHP je geeft elke foto een id (of eigenlijk heeft elk id een foto die past), en elke reactie slaat dat ie ook op, en met een WHERE select je dan alleen waar dat id is van je foto.

makken zou ik zo doen

-root
*core scripts
-img
*plaatjes voor je layout enzo
-foto
*grote foto's
-thumbs
*kleine foto's
Offline Martijn2008 - 26/11/2008 16:43
Avatar van Martijn2008 PHP beginner Oke dan, nuttige tips, heb nu nog 2 vraagjes. Hoe zorg ik dat die foto's toegevoegd worden aan mijn DB? Wat nou als ik meerdere albums wil toevoegen? Gaat dat ook goed ?
Offline Joost - 26/11/2008 16:45
Avatar van Joost PHP expert Wanneer je ook albums wilt hebben, moet je een albumtabel maken, en die koppelen met het fototabel 

Hoe zorg je ervoor dat alle plaatjes worden toegevoegd aan je database? Een INSERT query?
Offline Martijn2008 - 26/11/2008 16:47
Avatar van Martijn2008 PHP beginner Haha, ja, inderdaad dat klopt, maar bedoel eigenlijk meer hoe krijg ik de bestandsnamen uit de folder? Trouwens zou Zend Framework geen goede uitkomst kunnen bieden ?
Offline Joost - 26/11/2008 16:53
Avatar van Joost PHP expert Je komt achter de bestandsnaam met $_FILES['temp']['name'] oid.. als je teminste met een uploadscript maakt 
Offline Martijn2008 - 26/11/2008 17:00
Avatar van Martijn2008 PHP beginner Ik wil het uploaden eigenlijk gewoon via FTP doen... 
Offline Joost - 26/11/2008 17:13

Je zou bijvoorbeeld een 'scanner' kunnen maken, die (wanneer je op een knop hebt gedrukt  ) de hele fotodirectory uitleest, kijkt welke wel/niet in de database staan, zoniet, zet ze erin 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.232s