login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Renteperiode's

Offline Koek - 23/09/2008 16:33 (laatste wijziging 23/09/2008 16:35)
Een lastig vraagstuk, ik kom er zelf echt niet uit, dus leg het hier maar even voor:
Ik heb een tabel met verschillende periodes erin, allemaal van ongeveer een half jaartje, en al die periodes hebben een bepaalde rente.
Als iemand bijvoorbeeld dus sinds 01-01-2002 een rekening heeft openstaan, moet hij in die tabel gaan kijken welke rente er bij die datum hoort, en dan een bedrag berekenen, nu is dat niet zo moeilijk, maar hij moet vervolgens ook alle nakomende periodes afgaan, en die rente van die periodes berekenen en daarbij optellen, tot de dag van vandaag. Ik heb niet echt een idee hoe ik dat moet doen, iemand wel?
Het tabelletje wat ik hiervoor gemaakt heb bestaat simpelweg uit een ID, periode_begin, periode_eind (beide date's) en een rentegetal. De php code die ik tot nu toe had zal ik jullie besparen, is een groot test-zootje.

Alvast bedankt,
Maikel.

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Rik - 23/09/2008 17:10
Avatar van Rik Gouden medailleGouden medaille

Crew algemeen
Je moet eens in de zoveel tijd een nominale rente bepalen om uiteindelijk eens per jaar tot de vastgestelde effectieve rente te komen.

Hoe je dat doet lees je hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Effectieve_rente
Offline Koek - 23/09/2008 17:22
Avatar van Koek Nieuw lid Hm, daar word ik ook niet echt wijzer van... Ben geen wiskunde-expert.
Is volgens mij ook niet helemaal wat ik bedoel.
Offline Rik - 23/09/2008 17:39
Avatar van Rik Gouden medailleGouden medaille

Crew algemeen
De rente moet dus van het hele jaar worden bepaald? Het is niet zo dat je die rente gelijk weer bij wilt schrijven?

Dan kun je ook een scriptje draaien dat per maand alle bedragen uit de database haalt. Dus met een "WHERE periode_begin < $maand_datestamp && periode_eind > $maand_datestamp;" (omzetten in goede code ;)) en dan in je php script per id elke keer het opgehaalde bedrag maal het rentepercentage opslaan in een variabele.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.254s