login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

2de maal updaten werkt niet

Offline cloudstrife - 06/06/2008 11:53
Avatar van cloudstrifePHP beginner Iemand enig idee wat hier fout loopt:

Ik wil een record updaten, data komt uit een formulier gewoon. De eerste keer werkt het, later niet meer.

Eerste query:
  1. UPDATE opendoek_boeken SET boek_exemplaren = '1', boek_correctie_datum = '06-06-2008 11:47:13', boek_plaats_nummer = '', boek_taal = '1', boek_invoerstatus = '0', boek_titel = 'Zwarte vogels in de bomen', boek_parallel ='', boek_andere = '', boek_auteur = 'De Volder, EricVan Der Harst, Dick', boek_materiaal = '2', boek_editie = '', boek_plaats1_uitgave = '', boek_plaats1_uitgever = '', boek_plaats1_jaar = '', boek_plaats2_uitgave= '', boek_plaats2_uitgever= '', boek_collatie = '', boek_illustraties = '', boek_reeks = '', boek_ISSN = '', boek_nummer_reeks = '', boek_ISBN = '', boek_ontleenbaar = '1' WHERE boek_id = '11133'

Melding: Boek succesvol bijgewerkt.

2de query:
  1. UPDATE opendoek_boeken SET boek_exemplaren = '1', boek_correctie_datum = '06-06-2008 11:47:24', boek_plaats_nummer = '', boek_taal = '1', boek_invoerstatus = '0', boek_titel = 'Zwarte vogels in de bomen', boek_parallel ='', boek_andere = '', boek_auteur = 'De Volder, EricVan Der Harst, Dick', boek_materiaal = '2', boek_editie = '', boek_plaats1_uitgave = '', boek_plaats1_uitgever = '', boek_plaats1_jaar = '', boek_plaats2_uitgave= '', boek_plaats2_uitgever= '', boek_collatie = '', boek_illustraties = '', boek_reeks = '', boek_ISSN = '', boek_nummer_reeks = '', boek_ISBN = '', boek_ontleenbaar = '1' WHERE boek_id = '11133'

Melding: Error: affected rows not 1 at Boek bewerken

Code waar het toevoegen gebeurt:
http://www.plaatscode.be/10003/

Als ik de query waarbij de melding toevoegen gelukt kopieer naar phpmyadmin en ze daar laat uitvoeren gebeurt er ook niets. Kan dit aan de database liggen?

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Martijn - 06/06/2008 12:03
Avatar van Martijn Crew PHP mssn van
die("Error: affected rows not 1 at Boek bewerken");
die("Error: affected rows not 1 at Boek bewerken<br />".mysql_error());
maken, dan krijg je ook de sql error. Die error die je nu krijg is geprogameerd te komen, bij welke fout er ook is
Offline cloudstrife - 06/06/2008 12:37 (laatste wijziging 06/06/2008 12:46)
Avatar van cloudstrife PHP beginner mysql_error() gaat niet werken aangezien ik met PDO werk, de query klopt ook want als ik hem in phpmyadmin uitvoer krijg ik geen foutmelding.

En mocht er iets fout lopen zou dit worden opgevangen via de PDO exception.

Na nog wat zoeken blijkt dat de update enkel wordt uitgevoerd als er daadwerkelijk iets is gewijzigd van gegevens. Een record updaten met de gegevens die al in de record zitten werkt dus niet. Is dit normaal of ligt dit aan het gebruik van PDO?
Offline timmie_loots - 06/06/2008 13:56 (laatste wijziging 06/06/2008 13:58)
Avatar van timmie_loots PHP gevorderde Weet je wel zeker dat je de tweede keer ook daadwerkelijk andere gegevens gebruikt? Volgens mij doet UPDATE niets als de gegevens niet anders zijn. (althans, hij staat er dan niet bij als affected row).

EDIT: Ah, hier was je ook al achter. Het is dus iets wat MySQL zelf doet, en heeft verder niets met PDO te maken. Je moet gewoon geen die() aanroepen als er geen wijzigingen zijn gedaan, dan moet je gewoon een berichtje tonen die dat aangeeft.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.184s