login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Gasteboek ajaxANDphp5 poging tot oop

Offline zwobbel - 20/05/2008 11:56 (laatste wijziging 20/05/2008 12:19)
Avatar van zwobbelPHP gevorderde Hallo, ik heb mezelf de afgelopen dagen bezig gehouden met het AJAX Prototype alsook PHP5 in OOP.

Nu kwam ik met het volgende resultaat op de proppen.
http://www.djki...wobbel.zip

Demo:
http://www.djking-h.be/Gastenboek/

Ik had als volgt dit alles bij de scripts toegevoegd en kreeg deze commentaar:
Citaat:
OO is een leuke techniek, maar jij hebt er weinig kaas van gegeten. Ook al is PHP geen OO taal, toch moet je de regels respecteren van die techniek. OO heeft een class structuur. Dat wil zeggen dat je classes een bepaalde plek hebben in de hiërarchie en bepaalde functionaliteit (logische functionaliteit) geven aan de andere programmeurs.

Nu, hier had ik niet veel aan. Dus willen diegenen die wel moeite willen doen, mij zeggen welk verbeteringen ik in heel mijn code moet aanbrengen en ook toelichten waarom. Alleen zo kan ik meer te weten komen over OOP in PHP of althans probeer ik het via de praktische weg te begrijpen. En als dit niet lukt zal ik eens naar de boekenwinkel stappen om hopelijk een boek te vinden over OOP in PHP5.

Momenteel krijg ik JAVA op school en zover ik dacht, was ik goed bezig. Maar ja, niet dus?

15 antwoorden

Gesponsorde links
Offline marten - 20/05/2008 12:13
Avatar van marten Beheerder Kijk je bericht even door op leestekens aub. In de eerste twee zinnen vergeet je al 2x een n op het eind van een woord.
Offline Abbas - 20/05/2008 12:20 (laatste wijziging 20/05/2008 12:20)
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Het waren meer dan alleen enkele kleine foutjes, ook structurele fouten. Ik heb deze verbeterd en in het dik gezet, let hierop in het vervolg aub!
Offline zwobbel - 20/05/2008 12:23
Avatar van zwobbel PHP gevorderde Sorry algemeen nederlands is niet het van het bij me.
Maar goed, terug on topic?
Offline marten - 20/05/2008 12:25
Avatar van marten Beheerder Mogen dat de crewleden tegenwoordig zelf niet meer uitmaken? Dat is onze zin namelijk 
Offline Flex1986 - 20/05/2008 12:35 (laatste wijziging 20/05/2008 13:00)
Avatar van Flex1986 Gouden medaille

Senior Member
Ik heb geen verstand van OOP binnen PHP maar is elk item binnen je gastenboek niet sowieso een apart Object. Met de benodigde Mutators en Accessors? In die class zet je ook de controles endergelijke. En het opslaan in je DB

Een overzicht maak je dan in een aparte klassen waar je al je items doorloopt.

Dat zou ik doen denk ik. Maar zoals eerder gezegd ik heb me nog niet verdiept in OOP in PHP omdat ik daar tot op heden nog niet het nut van inzie.

Edit: Even wat code in elkaar gezet. Weet niet of het zal werken heb het nog niet getest. Maar een voorbeeldje hoe ik het zou maken.

Plaatscode: 8651

Edit 2: Zit me te vervelen dus heb even het 1 en ander getest.

item.class.php
Plaatscode: 8652

index.php
Plaatscode: 8653
Offline Nanon - 20/05/2008 12:53
titjes schreef:
Het waren meer dan alleen enkele kleine foutjes, ook structurele fouten. Ik heb deze verbeterd en in het dik gezet, let hierop in het vervolg aub!
Het is wel heel erg lame om het vetgedrukt te maken. Je kan niet verwachten dat iedereen een foutloze post kan typen. Denk aan leden met dyslexie. En om een bericht te plaatsen in een topic over typ-fouten, heeft niets met het onderwerp zelf te maken. Want nu krijg je weer leden, zoals ik, die erop gaan quoten.
Offline zwobbel - 20/05/2008 13:09
Avatar van zwobbel PHP gevorderde @Flex1986
Hmm dat ziet er inderdaad totaal anders uit en meer in de style hoe wij op school werken in java.
Maar dan vroeg ik mij ook weer af, hoe ga je dan tewerk gaan met query's? is dit bij mij wel op een juist mannier gedaan of niet?
Offline Flex1986 - 20/05/2008 13:17

Senior Member
Ligt er helemaal aan hoe je het zelf opvat natuurlijk. In mijn optiek is het object verantwoordelijk dat hij zijn wijzigingen opslaat dus dan zou ik het opslaan en updaten in die classe doen.

Maar dat is maar net hoe je het zelf bekijkt.

Sowieso eerst gaan nadenken over je structuur voordat je uberhaupt begint met het programmeren. Dus eerst Use-Cases & Klassendiagram zeker in het begin anders krijg je alleen maar hakkie takkie OO

ps, Wat voor school ga ik ben namelijk ook niet met OO en Java bezig  
Offline Abbas - 20/05/2008 13:19

Crew .NET
@Nanon: Dan moet je maar niet reageren! En zoals marten al zei: het is aan, de crewleden, om uit te maken of we erop reageren of niet. Ik heb die fouten in het vet gezet zodat hij weet wat er fout was, het waren ook fouten die zelfs iemand met dyslexie niet zou maken. En nee, ik verwacht niet dat iedereen zonder fouten type, maar een beetje AN mag wel verwacht worden!
Offline zwobbel - 20/05/2008 13:22
Avatar van zwobbel PHP gevorderde @Flex1986
Ik ga naar school in Hoboken CVO Antwerpen.
Is een dagonderwijs voor volwassenen en ben daar men dagen aan het verslijten 
Offline Flex1986 - 20/05/2008 13:26

Senior Member
Nope niet dezelfde school. Zit in den haag op school ;)
Offline Abbas - 20/05/2008 15:13

Crew .NET
Dit was mijn echo, Sandernerd! 
Offline marten - 20/05/2008 15:18
Avatar van marten Beheerder En nu gaan we weer ONtopic.
Offline ikkedikke - 20/05/2008 16:05
Avatar van ikkedikke PHP expert Je maakt een beetje raar gebruik van je databaseklasse:
Je zou misschien beter een Google.be: database abstraction layer in kunnen bouwen.
Gevolg is wel dat je de queries in bijv. index.class.php moet verhuizen naar de DAL.
Ook zou je heel goed een model van je tabellen kunnen maken. Met een model bedoel ik dan een databasemodel zoals ze dat in MVC-paterns gebruiken.
Bij het Cake-framework hebben ze daar een heel mooi voorbeeld van.
Offline zwobbel - 22/05/2008 13:03
Avatar van zwobbel PHP gevorderde Ik heb omdat men vorige oop niet goed was een nieuwe poging gedaan.

Plaatscode: 8738
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.244s