login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Problemen met zoeken op datum (Opgelost)

Offline webkeen - 16/04/2008 09:02 (laatste wijziging 16/04/2008 09:05)
Avatar van webkeenNieuw lid Hallo allemaal,

Ik ben al geruime tijd bezig hiermee maar het lukt me niet. Ik ben een startende php'er maar hier heb ik toch wel hulp bij nodig. Ik ben een script aan het schrijven over een financieel gedeelte. Dit is me gelukt.

Nu is het zo dat alle gegevens uit een database wordt gehaald en weergegeven wordt in dat script. Maar ik wil bijvoorbeeld alleen de gegevens uit de database halen tussen de datum 01-01-2008 en 01-03-2008, dit wil ik wel zelf kunnen kiezen, deze datum staat niet vast en moet te veranderen zijn. Nu ben ik er bijna de gehele nacht mee bezig geweest, maar ik kom niet verder dan dit:

http://plaatscode.be/7107/

Ik ga nu ff pitten, ik hoop dat iemand mij spoedig kan helpen.  
Alvast bedankt.
titjes schreef:
Grote lappen code horen op plaatscode.be! Als je de regels had gelezen wist je dit... 

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Berten - 16/04/2008 09:46
Avatar van Berten PHP beginner Het doolhof van je code heb'k niet echt doorlopen, maar als je op datum wil gaan zoeken hou dan rekening met:

datum formaat (datetime veld)
YYYY-MM-DD HH:MM:SS

dus 2008-04-16 00:00:00 voor de huidige datum
Offline Simax - 16/04/2008 13:38
Avatar van Simax Onbekend Hoe worden je datums opgeslagen in je database?
Offline webkeen - 16/04/2008 14:46
Avatar van webkeen Nieuw lid als een varchar type
Offline timmie_loots - 16/04/2008 14:49 (laatste wijziging 16/04/2008 14:58)
Avatar van timmie_loots PHP gevorderde Dan kan het niet zonder alle gegevens uit de database te halen. Je kunt gebruik maken van de datumfuncties van MySQL maar daarvoor zal je minimaal het DATE veld-type moeten gebruiken.

Het nadeel daarvan is dat je VARCHAR niet zomaar over kunt zetten naar DATE.

EDIT:

Wat je overigens wel kunt doen is er een DATE veld bijzetten, en vervolgens met een PHP scriptje even alle DATE velden vullen met de correcte waarde uit het VARCHAR veld. Vervolgens kun je het VARCHAR veld gewoon verwijderen (vergeet echter geen backup te maken, straks verknoei je van alles).
Offline Berten - 16/04/2008 15:05
Avatar van Berten PHP beginner je kan't denk'k ook via sql
in deze trend

1. UPDATE tabel t SET datum = (SELECT varchardatum FROM tabel tab WHERE tab.id=t.id)
Offline timmie_loots - 16/04/2008 15:28
Avatar van timmie_loots PHP gevorderde Nee, dat gaat dus niet werken. De datum staat namelijk in een verkeerd format in het huidige veld. Het staat er nu in als dd-mm-jjjj, maar het moet jjjj-dd-mm zijn.

Ik heb me verder niet verdiept in SQL dus er is best een kans dat dit met een beetje gepiel wel om te zetten is, maar voor het gemak zou ik het even snel met PHP doen.
Offline webkeen - 17/04/2008 00:08
timmie_loots schreef:
Nee, dat gaat dus niet werken. De datum staat namelijk in een verkeerd format in het huidige veld. Het staat er nu in als dd-mm-jjjj, maar het moet jjjj-dd-mm zijn.

Ik heb me verder niet verdiept in SQL dus er is best een kans dat dit met een beetje gepiel wel om te zetten is, maar voor het gemak zou ik het even snel met PHP doen.

Hoe raad je mij dit aan hoe ik het beste te werk kan gaan?
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.171s