login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

insert werkt niet

Offline Martijn - 25/01/2008 17:11 (laatste wijziging 26/01/2008 19:21)
Avatar van MartijnCrew PHP ik heb dit stuk script

1. if($_POST['sentinvite']){
  2. $nameinvite=prep_char($_POST['nameinvite']);
  3. $idinvite=naamNaarid($nameinvite);
  4.  
  5. if(empty($nameinvite)){echo"Je moet wel een naam invullen!";}
  6. elseif($idinvite==0){echo"Dit persoon bestaat niet!";}
  7. else{
  8. $watsjeid1=mysql_query("SELECT id FROM overval WHERE baas=".$stat['id']."") or die(mysql_error());
  9. $watsjeid=mysql_fetch_array($watsjeid1);
  10. mysql_query("INSERT INTO overvalinvites (hoortbij,invited,datum,plaats,baas) VALUES ('".$watsjeid[0]."','".$idinvite."','".$tijdje."','".$stat[baai]."','".$stat[id]."')") or die(mysql_error());
  11. $nodigbericht="Je bent uitgenodigd door <a href=\'?p=profiel&pi=".$stat[id]."\'>".$stat[naam]."</a> om mee te doen met een overval!<br>
  12. Ga naar de <a href=\'?p=plunderen\'>Plunder pagina</a> om te accepteren!";
  13.  
  14. mysql_query("INSERT INTO berichten (van,naar,bericht,datum,snel) VALUES ('".$stat[id]."','".$idinvite."','".$nodigbericht."','".$tijdje."','2')") or die(mysql_error());
  15.  
  16. echo"Je hebt een uitnodiging gestuurd naar ".$nameinvite."!";
  17. }// einde controles
  18. }// einde post invite

Het stuurt een uitnodiging om mee te doen met een onderdeel op mn site. Het insert de werkelijke invite niet, maar het bericht-insert wel, de echo doet het, en er komen geen error of wat dan ook.. Het werkte wel, en ik heb hier niets in veranderd (al begin ik daaraan te twijfelen).

[edit]het zet ook geen standaard waardes neer, doet gewoon niets[/edit]

En als de code klopt, waar kan de fout aan liggen? De standaard fouten enzo....

edit2: In mn script staat hierboven zeer weinig. Nog 1 stukje die voor een andere post werkt, en bovenaan een selectquery, en $tijdje=time();

de query ook al hoger in de IF gezet.
Waardes allemaal gecontroleerd
query geechoëd en in db sql laten uitvoeren, dan werkt t wel.

14 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Abbas - 25/01/2008 17:18
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Zou je eens '".$var."' willen doen in plaats van binnen enkele quotes je PHP-variabelen te zetten ('$var')?!
Offline Martijn - 25/01/2008 17:22 (laatste wijziging 25/01/2008 17:50)
Avatar van Martijn Crew PHP in het VALUES deel neem ik aan? done, was niet de oplossing als dat de bedoeling was 

ik heb de insert al op verschillende plekken gezet in het if POST stukje, hertypt,123123x overnieuw gelezen, nog niets =(
Offline cloudstrife - 25/01/2008 18:02
Avatar van cloudstrife PHP beginner
titjes schreef:
Zou je eens '".$var."' willen doen in plaats van binnen enkele quotes je PHP-variabelen te zetten ('$var')?!

Zou je eens willen zeggen waarom dit juist moet?
Offline Martijn - 25/01/2008 18:52 (laatste wijziging 25/01/2008 19:05)
Avatar van Martijn Crew PHP zou iemand gewoon willen zeggen waarom mn ene insert wel werkt en mn andere niet 8| heb dr nou een middag aan besteed en het werkt nog niet=/

edit: zal t er ff bij zetten, dit was niet om mensen te beledigen of te zorgen dat mensen sneller werken
Offline Bart - 25/01/2008 19:00 (laatste wijziging 25/01/2008 19:01)
DeviourSoul schreef:
zou iemand gewoon willen zeggen waarom mn ene insert wel werkt en mn andere niet 8| heb dr nou een middag aan besteed en het werkt nog niet=/
Je zou ook eens de tijd kunnen nemen om tutorials door te lezen of de moeite kunnen doen om zelf het probleem op te lossen. Wat ook handig is om te vertellen is wat je zelf allemaal hebt geprobeerd?

Oja, en als het je niet aanstaat dat je hier zolang moet wachten (wat overigens niet zo is?) dan hoef je dat nog niet te laten blijken. Beetje vriendelijk naar de mensen die je helpen mag ook wel.

Probeer eens zo een query op te stellen:
  1. MySQL_Query("INSERT INTO `mijnTabel` (`mijnVeld1`, `mijnVeld2`)
  2. VALUES ('".$mijnVar."', '".$mijnVar2."')") or die(MySQL_Error());
Offline Martijn - 25/01/2008 19:03
Avatar van Martijn Crew PHP Voel me een beetje beledigd, zo erg beginner ben ik ook weer niet.
Ik heb de insert query al verschillende keren gebruikt, zoals ook in mn topic staat, de insert query eronder werkt wel, en die is betreft syntax identiek, op de waardes en colomn namen na.

De dingen die ik al heb geprobeerd (die grotere dingen dan) heb ik al zojuist bovenaan erbij ge-edit, tevens in mn 1e reply eronder...
Offline Bart - 25/01/2008 19:05
Avatar van Bart PHP expert Nou mister "beledigd", wat is je veld type waar je dat bericht in opslaat?
Offline Martijn - 25/01/2008 19:08
  1. <table width=295>
  2. <th colspan=10>Nodig mensen uit!</th>
  3. <tr><td>Stuur een uitnodiging naar:</td></tr>
  4. <tr><td><input type='text' name="nameinvite" /> <input type='submit' name="sentinvite" value="Stuur uitnodiging!" class="submit" /></td></tr>
Offline Bart - 25/01/2008 19:11 (laatste wijziging 25/01/2008 19:12)
Avatar van Bart PHP expert Veld type waar je je bericht in opslaat vraag ik toch? Anders had ik wel om input veld gevraagd.

BTW:
Citaat:
Voel me een beetje beledigd, zo erg beginner ben ik ook weer niet.

Offline Martijn - 25/01/2008 19:14 (laatste wijziging 25/01/2008 19:17)
Avatar van Martijn Crew PHP BLOB. Begreep je verkeerd. BLOB werkt altijd prima voor voor me, ook voor berichten, en die doet ie weer wel 

edit:
je vraag was "wat is je veld type", daar is t niet zo moeilijk om verkeert te gaan en te denken dat je de type=text bedoelde.
Offline Bart - 25/01/2008 19:17
Avatar van Bart PHP expert Verander het eens in TEXT
Offline Martijn - 25/01/2008 19:19 (laatste wijziging 25/01/2008 19:19)
Avatar van Martijn Crew PHP omgezet naar TEXT, geen effect. Ik denk ook dat het niet zozeer een syntax fout is, maar een raar iets wat ie uitvoerd ofzo. Want het zijn allemaal basis dingen die ik vrij vaak gebruik

edit: Heeft text een voordeel over blob? want toen ik een tijd terug naar het verschil zocht, was dat niet groot...
Offline Vincjenzo - 25/01/2008 22:40
Avatar van Vincjenzo Nieuw lid Ik weet niet of het al ergens anders in je script staat, indien niet voeg dan error_reporting(E_ALL); toe, dit geeft misschien een aanwijzing waarom er iets fout gaat.

Als ik snel je script door kijk valt me dit op:
$stat[baai]
Moet dat niet $stats['baai'] zijn?

(excuses als er voor deze one-liners code tags zijn vereist en ik ze had moeten gebruiken)
Offline Martijn - 26/01/2008 11:01 (laatste wijziging 26/01/2008 17:54)
Avatar van Martijn Crew PHP het is niet een vereiste om het zo te doen, al heb ik het in het grootste deel van mn script wel zo 

Ik kreeg een zooi errors die ik zo had opgelost. En bij de betreffende pagina stond idd dat ik stat['baai'] moest doen, maar dat ie dat automatisch deed. Wel apart dus, want hij ziet de regel dus wel staan, maar doet er niets mee...
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2025 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.332s