login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Lastig tijdsprobleempje

Offline Gerard - 21/12/2004 12:46
Avatar van GerardOuwe rakker Op school zijn we nu bezig met een project waarbij je een webshop moet maken.

Helaas zijn de leraren nogal strict en willen ze dat je een website schrijft die alles via MySQL doet.

Wat ik dus moet doen is een order bestelling maken en die wordt dan ingevoerd in de database (de eigenlijke order).
Er wordt dan ingevoerd in tabel orders dat er een nieuwe order is.

in de tabel orderrows worden alle producten opgeslagen die bestelt zijn met de kwantiteit en welke orderid er is.

Dit is absoluut geen probleem maar wat nou als er een prijs update is geweest? Als ik een order van een jaar geleden wil inzien dan moet ik dus niet de prijs krijgen van nu...

Vandaard dat wij op het idee zijn gekomen om een aparte tabel te maken waarin wij de prijzen dan gaan zetten. Hierin bevinden zich de volgende velden:
prijsid - auto_increment
productid - welk productid de prijs voor is
prijs - een prijs in centen
tijdstempen - de timestamp

Nu komt het probleem. In welk formaat moet ik die timestamp opslaan. Welk type veld moet ik ervoor gebruiken? Ik moet er later dus mee kunnen rekenen.

Voorbeeld

De huidige prijs van een USB Stick is 20 euro
Een jaar geleden kostte dat product 40 euro
Ik heb een factuur van 9 maanden geleden

Betekend dat ik de prijs van 9 maanden geleden op moet halen. Bij de order zit natuurlijk ook een tijdsstempel. Als ik die in een bepaald formaat opsla (zeg gewoon timestamp field). Kan ik dan bv doen

SELECT * FROM prijzen WHERE productid = '$productid' AND tijdsstempel < '$ordertimestamp' LIMIT 1;

Of heeft iemand enig idee wat voor type velden dat ik beter kan gebruiken dan.

0 antwoorden

Gesponsorde links
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.203s