login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

md5 probleem

Offline SomaQan - 04/10/2007 20:30
Avatar van SomaQanPHP beginner Ik heb een Ledensysteem gemaakt met een wachtwoord vergeten funcitie alles werkt perfect alleen als ik me wachtwoord opvraag met het wachtwoord vergeten krijg ik hem gehasht terug dus zo iets

99hd7s73jsd73njs82jsd72

Weet iemand hoe het op kan lossen ?

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Stijn - 04/10/2007 20:42
Avatar van Stijn PHP expert Je stuurt het gehashde wachtwoord van de database hoogstwaarschijnlijk op.

Als je je wachtwoord vergeten bent wordt er meestal een nieuw wachtwoord gemaakt en gemaild naar de gebruiker.
Offline HOND_NL - 04/10/2007 20:59
Avatar van HOND_NL Nieuw lid md5($password) zou het wachtwoord weer moeten omzetten...
Offline Dark_Paul - 04/10/2007 21:13
Avatar van Dark_Paul PHP ver gevorderde Hond_NL, een gehasht wachtwoord is nimmer om te draaien.
Md5() en sha1() zijn onomkeerbaar.
Wat je zou kunnen doen als een gebruiker zijn wachtwoord vergeet:
Zijn gebruikersnaam + emailadres in laten voeren, controleren of de combinatie van de 2 klopt.
Vervolgens een nieuw wachtwoord genereren, en die in een aparte tabel zetten. Ook in die tabel een houdbaarheid voor het wachtwoord instellen.
Vervolgens stuur je, als de combinatie gebruikersnaam/e-mailadres klopt, een email met het nieuwe wachtwoord en een link om het nieuwe wachtwoord te activeren.
Als het wachtwoord dan niet binnen de gestelde tijd wordt geactiveerd, gooi je dat wachtwoord weer uit de tabel.
Wordt het wachtwoord wel geactiveerd, dan zet je het nieuwe wachtwoord 'vast' in de ledentabel.
Offline kickasgamer - 05/10/2007 07:36
Avatar van kickasgamer PHP ver gevorderde jep je zal het moeten doen zoals dark_paul zegt want er is niet echt een andere mogelijkheid

het enige wat je wel misschien kan doen, is voorddat je alles in de DB zet een mailtje naar de gebruiker sturen met zijn gebruikersnaam en zijn niet gehasht password en dan kan nog altijd eens terug kijken wat het was (minder kans om het te vergeten)
Offline HOND_NL - 05/10/2007 15:12
Avatar van HOND_NL Nieuw lid Je kan uiteraard een lost_pass tabel maken..
met alleen userid en paswoord ( niet gehashed)
en die alleen ophalen met het lost_pass script
Offline Mad_Mike - 05/10/2007 16:13
Avatar van Mad_Mike PHP beginner @ HOND_NL
Dat is nou niet echt bepaald een veilige mannier. De rede dan men gebruik maakt van een md5 hash om wachtwoorden op te slaan is voor de veiligheid. Zo is het vrijwel niet mogelijk om het wachtwoord te achterhalen. En daarom is het ook niet verstandig/veilig/handig om een apparte tabel te maken met het on-ge-hash-de wachtwoord erin. Want dan had je dat net zogoed in de standaard tabel voor het wachtwoord kunnen doen!
Offline SomaQan - 05/10/2007 17:59
Avatar van SomaQan PHP beginner @Dark_Paul, ik heb het uitgewerkt en hij werkt perfect.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.746s