login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

1 of meerdere databases gebruiken?

Offline JBke - 12/05/2007 09:15
Avatar van JBkePHP gevorderde Hoi,

Wat is nu het beste, als je zoveel databases kan aanmaken en kan gebruiken op je site als je wil, 1 database te gebruiken per script die mysql gebruikt of eigenlijk gewoon 1 database te gebruiken met een pre-naam van je script in je tabel.

dus ofwel: -database1 = fotoalbum
- database2 = forum
- database3 = ledendata

of 1 database: database
met tabellen als volgd:
- fotoalbum_tabel1
- fotoalbum_tabel2
- fotoalbum_tabel3
- ....
- forum_tabel1
- forum_tabel2
- forum_tabel3
- ....enz.

Misschien een stomme vraag maar vind niet echt een antwoord erop en of er voor of nadelen zijn?

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline marten - 12/05/2007 09:21 (laatste wijziging 12/05/2007 09:24)
Avatar van marten Beheerder Voor elke database heb je een verbinding nodig. Dus meerdere databases zijn meerdere verbindingen. Het beste kan je 1 database gebruiken die door normaliseren goed is gemaakt. Dan heb je volgens mij de snelste oplossing. Wanneer je dit niet wil moet je eens gaan kijken naar de cluster / partitioning features van MySQL 5.2 Deze gaan er uitgebreid op in. Maar dit zijn wel meer hardware matige oplossingen.

Wanneer je meerdere sites hebt kan je het beste wel meerdere databases gebruiken maar per site 1 database.
Offline JBke - 12/05/2007 09:23 (laatste wijziging 12/05/2007 09:30)
Avatar van JBke PHP gevorderde normaliseren bedoel je dus met JOINS werken en linken leggen tussen je tabellen adhv een id ofzo? En nadeel op mijn host staat wel PHP >5 maaar MySql 4.1

@marten: hartelijk dank dat is echt nuttige info, ga deze eerst even doornemen voor ik aan de opbouw van mijn database (her)-begin. Is voor het moment zo een rommel aan het worden dat er dringend een lijn in dient te komen.

Nog even volgende vraag:

Hoe kan je ervoor zorgen als er via een script een veld in je tabel word toegevoegd die ook automatisch op de juiste alfabetische plaats komt in je tabel of gebeurd dat automatisch??
Offline marten - 12/05/2007 09:24 (laatste wijziging 12/05/2007 09:43)
Avatar van marten Beheerder Nee moment dan zoek ik even een link op.

http://www.yapf.net/Articles/ArticleView/789

Citaat:
Hoe kan je ervoor zorgen als er via een script een veld in je tabel word toegevoegd die ook automatisch op de juiste alfabetische plaats komt in je tabel of gebeurd dat automatisch??

Dit gebeurt niet automatisch en is ook totaal niet nodig voor een database dus ik zou dat lekker zo laten staan. En anders als je het echt wilt zal je handmatig moeten gaan werken. Dus zelf kijken op welke plaats het veld moet komen en vervolgens zelf deze na of voor een veld toevoegen.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.181s