login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Probleem met character set (Opgelost)

Offline Sweepee - 24/04/2007 15:29
Avatar van SweepeeHTML beginner Hallo,

Ik zit met een probleem met character sets. Ik gebruik voor webpagina's altijd ISO-8859-1 (meest gebruikt denk ik?) en voor de MySQL-database latin1_swedish_ci.

Ik heb er nooit bij stil gestaan, maar dit levert voor speciale karakters (o.a. Griekse symbolen) nogal wat problemen op.

1. <?php
  2. echo "<p>" . htmlentities('$grieksSymbool', ENT_COMPAT, 'ISO-8859-1') . "</p>";
  3. ?>

Resultaat: <p>?</p>.

Als ik Griekse symbolen probeer op te slaan in de database, levert dit hetzelfde resultaat (de symbolen worden vraagtekens).

Hoe kun je dit oplossen? Is er een oplossing zonder dat je de symbolen als HTML-entiteit moet opslaan in de database?

Groeten,
Sweepee

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 24/04/2007 16:00 (laatste wijziging 24/04/2007 16:01)
Avatar van Thomas Moderator Bevat/ondersteunt ISO-8859-1 uberhaupt wel griekse karakters (waarschijnlijk wel)?
Je zou dit wellicht kunnen oplossen door gebruik te maken van UTF-8 als karakterset, en dan utf8_encode (bij het opslaan) en utf8_decode (bij het uitlezen) gebruiken. Maar misschien lost ook dit je probleem ook niet op... Probeer het uit .

Dan (met utf8encode/decode) heb je iig enige zekerheid dat het opslaan en uitlezen van karakters altijd op dezelfde wijze gebeurt.
Offline Sweepee - 24/04/2007 16:12
Avatar van Sweepee HTML beginner ISO-8859-1 bevat geen Griekse symbolen. utf8_encode en utf8_decode veranderen spijtig genoeg niets aan de zaak :-).
Offline Dark_Paul - 24/04/2007 17:12
Avatar van Dark_Paul PHP ver gevorderde FangorN bedoelt dat je dan ook UTF-8 als karakterset gebruikt.
Offline Sweepee - 24/04/2007 18:16 (laatste wijziging 24/04/2007 18:54)
Avatar van Sweepee HTML beginner Inderdaad, probleem opgelost :-).

Welke karakterset moet ik dan nemen voor VARCHAR-, CHAR-, TEXT-kolommen, ... in de database? utf8_bin?

Edit

utf8_bin werkt uitstekend in MySQL voor Griekse symbolen.

Problems solved .

Hartelijk dank voor de comments.

Citaat:
Siliecom14's edit:
En nu kun je mooi op de groene vinkje drukken, zodat andere topics wat aandacht kunnen krijgen 

edit: goedzo 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2025 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.196s